tisdag 16 februari 2010

Son-rise metoden, avsedd för autistiska barn

För ett tag sedan mötte jag som hastigast en mamma med ett autistiskt barn i ett väntrum. Hon rekommenderade något som lät som sunrise metoden, men när jag frågade om det fanns någon hemsida skrev hon ner son-rise metoden, lätt att googla på. Den här föräldern hade själv bekostat resor till Usa för att utbilda sig och även tagit med barnet dit för praktisk undervisning samt bekostat resor för lärare från Usa till Sverige. Men hon tyckte att barnet gjorde så stora framsteg att det var värt det. Jag vet inte exakt hur man går till väga, men läser man på diverse hemsidor verkar det i alla fall som att det gäller att utgå från barnet och stimulera det all dess vakentid, acceptera det som det är, dvs anta att barnet har en bra anledning till att det beter sig som det gör, och så småningom locka ut barnet i världen.  Ögonkontakt, socialt samspel, kommunikation och kroppskontakt är viktigt. Här är en länk till den svenska föreningen  http://www.svenskasonriseforeningen.se/ och en amerikansk http://www.autismtreatmentcenter.org/

1 kommentar:

  1. Jag gillar din blogg och hade tänkt länka från min. Jag brukar göra mina länkar med en liten beskrivning och en bild. Skulle jag kunna få låna din fina maskrosbill som illustration till länken?

    SvaraRadera