måndag 6 september 2010

Tredje skolveckan åk 1, Läs och skriv, Trulleboken,

På Svenska Downföreningens teckenläger i somras förelästes om olika sätt att hjälpa våra barn med läs- och skrivprocessen. T ex utgår man från en bild, en ordbild samt bokstäver. Antingen kan barnet läsa ordbilden först (jag lägger fram några olika som sonen kan välja mellan) eller så ljudar man och försöker stava ihop ordet först. Se vad som passar barnet. De ord som ska skrivas i Trulleboken den här veckan omvandlar jag till sådana här övningar. Uppgiften i boken är "räkna antal ljud i ordet, skriv ordet om du kan".  Man behöver inte använda kardborreband, men det är lättare att hantera för sonen och lite motorikövning. (dubbla kardborreband finns billigt på Biltema, kan användas till flanobilder också)


I symwriter (från Hargdata) hämtar jag symboler/bilder och så får sonen skriva orden på datorns tangentbord. Datorn uttalar varje fonem, och ord högt så att sonen får höra att han skrivit rätt.
Denna vecka ska barnen urskilja vilka ord som innehåller bokstaven "i". Och tänk, det går hur lätt som helst! Antingen är det så att övning ger färdighet, eller så är det ljudet lättare att höra. Jag plockade fram en massa leksaker och placerade runt ett tyg-i, och sonen valde lätt ut dem som var rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar