Nu börjar sonen i årskurs 1. Första veckan har det varit mjukstart med sångstunder, rita familjen och sommarlovet. Det är nya lokaler och och ny plats att hänga upp sina grejer samt ny toalett som man ska hitta till.
Lärare och resurs har fått gå några timmars teckenkurs...
Lärarna har planering en eftermiddag i veckan. När jag hämtade sonen efter skolan kom fröken A fram och lämnade en lapp med uppgift om vad de ska jobba med nästa vecka. Så skönt att få veta i god tid!
Veckans bokstav är V, för det börjar Miniboken med och då får barnen sid 6-7 som läsläxa.
Det är orden Mini, Moa, Max, Isis, Vas, Väska. Barnen ska lära sig ordbilderna, och barnen får jobba med Smartboard och lära känna dockfigurerna.
Sonen ska skriva på dator, är det tänkt, med stöd av ViTal och talande tangentbord.
I Trulleboken är det uppgifter på sid 90-92. De handlar om att skriva bokstaven V, höra vilka ord som börjar på eller innehåller V, lyssna hur många ljud några ord, t ex duva, våg innehåller och ev försöka skriva dem.
I Pixels mattebok är det just ringa in antal föremål, som vi har testat tidigare.
För att öva ordbilderna skapade jag ordkort i excel och klippte ut bilder ur läroboken och fäste en figur på ena sidan samt ordet på baksidan, samt en läggplatta med text.
Det måste ha varit en rolig lektion i skolan, för sonen visade genast intresse för övningen och även om han "fuskade" genom att vända på bilden så ljudade han och satte ihop orden, och lade dem på rätt plats. En bra början tycker jag.
Bilderna laminerades och min tanke var att jag skulle kunna sätta in dem i Hattens Språkpusselramar, men de blev för tjocka. Nästa steg blir att bygga meningar med figurbilderna samt orden "har" och "är".(Det var annars lätt att få exakt storlek i excel, hittade inte den fuktionen i Inprint när jag behövde den) Får väl tejpa fast dem tills vidare. Vi är ändå inte redo att gå vidare den här veckan.
Uppgiften Lyssna efter V, i Trulles ABC, fick jag tillverka en likvärdig, större i Inprint så att sonen skulle kunna se tydligt. Jag frågade om det finns V i ordet våg (tecknar samtidigt) "Ja" sa sonen. Wow, bra! sa jag. Finns bokstaven V i ordet sko? "Ja" sa sonen lika glatt. Hmm, okey..vad gör jag nu? Jag skrev ordet Sko och frågade om han såg något V där? "Ja...Neej", sa han då. Så nu övar vi på betydelse av Första bokstaven, Finns bokstaven?...Vilka bokstäver?, etc. Provade att lägga ut olika färgbilder och gick igenom stavning och ljud. Jag vet att sonens hörsel inte är korrekt, så då kan det vara jättesvårt att höra ljuden på rätt sätt. Det verkar vara en bra övning för att lära sig diskriminera och känna igen ljud. Förhoppningsvis skapas ljudmönstret och han hör dem till slut. Det lär ta tid, men det finns hopp...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar