tisdag 1 november 2011

Multibas mattematerial

På årets bokmässa hittade jag Multibas entalskuber, tiotalstavar och hundratalsblock i Betapedagogs monter. Just de som visades där var tillverkade av omålat askträ och var ganska dyra samtidigt som de såg lite trista ut. När jag nu stod inför alternativet att kavla ut ett antal 100-hålsplattor i cernit tedde sig plötsligt multibas mer lockande. Jag hittade då ett färgladare alternativ i plast hos Lär och lek (www.learn-play.eu) samt Betapedagog. Även 1000-kub finns. Det fina med detta materialet är att de har samma färgkodning som positionspilarna som finns hos Lär och lek. Vad tycker sonen då? Än så länge har vi bara bekantat oss så smått med materialet. Han har svårt att utläsa talet, han kan lika gärna säga 104 som 140, men när man först visar 100 pilen och sen lägger på 40 pilen så brukar det bli rätt. Med Multibas kan jag också visa att etthundra röda små entalskuber är samma som til gula tiotalsstavar och samma som en grön hundraplatta. Här har jag förresten tagit fram en matteuppgift från Pixels "interaktiva skrivtavla" men det tänkte jag berätta mer om lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar