Som jag tidigare berättat brukar jag lägga in läsläxan i Symwriter, med teckenbilder ovanför. Då kan en sida se ut som den gör här till vänster. Vi har förstås läseboken framme när W läser läxan så att han kan titta på bilderna samtidigt. Ibland fastnar han trots att han läst läxan många gånger. Det är som om han inte alls kan se vad bokstäverna betyder. Det brukar hjälpa om jag läser ett par meningar före den aktuella och fortsätter till stället han fastnat, då lossnar det och han läser vidare. Antar att det ingår i språkstörningsbegreppet?
För någon vecka sedan ville jag prova vad som händer om man plockar bort några tecken från en välrepeterad läsläxa. På bilden till vänster ser ni hur många tecken som försvann.
W klarade det galant! Helt underbart att lyssna på!
Det kändes verkligen som ett genombrott!
(även om jag tror att han ibland lär sig texten utantill.)
Nästa läxa kanske jag provar att utesluta några tecken för ofta återkommande ord från början...
onsdag 16 november 2011
tisdag 15 november 2011
Läsebok i åk 2
heter Mini och den försvunna ringen.
Fröken A tyckte först att W skulle fortsätta i den förra läseboken, Mini och den magiska stenen, eftersom han inte läst färdigt den och den är enklare. Men sen gick hon med på att prova med den svårare boken, det är viktigt för W att ha samma böcker som de andra barnen.
W får ca 3 sidor i läxa varje vecka och jag lägger in texten i Symwriter, ordentligt förstorad och med teckenbilder över. W får bestämma hur han ska läsa läxan. Ibland vill han att jag står i ett annat rum och lyssnar, ibland vill han teckna orden medan jag läser och så gör vi tvärtom sedan, och ibland vill han inte läsa läxan alls....
Eftersom ord och begrepp blir svårare och svårare i läsläxan, så har vi nyligen börjat med att rollspela handlingen. Det blir också ett sätt för sonen att återberätta det som sker. Enstaka ord som är svåra att uttala eller förstå innebörden av, tar vi ut ord plus bild i Inprint och spelar memory med t ex, medan vi pratar om dem.
Fröken A tyckte först att W skulle fortsätta i den förra läseboken, Mini och den magiska stenen, eftersom han inte läst färdigt den och den är enklare. Men sen gick hon med på att prova med den svårare boken, det är viktigt för W att ha samma böcker som de andra barnen.
W får ca 3 sidor i läxa varje vecka och jag lägger in texten i Symwriter, ordentligt förstorad och med teckenbilder över. W får bestämma hur han ska läsa läxan. Ibland vill han att jag står i ett annat rum och lyssnar, ibland vill han teckna orden medan jag läser och så gör vi tvärtom sedan, och ibland vill han inte läsa läxan alls....
Eftersom ord och begrepp blir svårare och svårare i läsläxan, så har vi nyligen börjat med att rollspela handlingen. Det blir också ett sätt för sonen att återberätta det som sker. Enstaka ord som är svåra att uttala eller förstå innebörden av, tar vi ut ord plus bild i Inprint och spelar memory med t ex, medan vi pratar om dem.
torsdag 3 november 2011
Som det kan bli...
Häromdagen frågade jag sonen om han ville följa med och tända ljus på graven.
"Ja!" utbrast han med en entusiasm som förvånade mig. Tills vi kom fram till kyrkogården och hade letat rätt på graven och plockat fram ljuslyktan. "Men, var är granen?" tecknade han då...
Och blev förstås mäkta besviken när jag inte kunde erbjuda någon julgran... Att han fick tända ljuslyktan själv var en klen tröst..
Att det kunde bli ett sådant missförstånd berodde nog på att...
-jag inte var tydlig,
-vi inte besöker kyrkogården särskilt ofta, bara en gång om året faktiskt.
-sonen inte kunde tecknet för grav, (vilket inte heller jag kan men jag tecknade ordet begravning)
-eller så trodde han att jag tecknade fel.
Återigen måste jag påminna mig själv om att se till att de ord jag använder finns i sonens ordförråd! Och vara tydlig förstås..
"Ja!" utbrast han med en entusiasm som förvånade mig. Tills vi kom fram till kyrkogården och hade letat rätt på graven och plockat fram ljuslyktan. "Men, var är granen?" tecknade han då...
Och blev förstås mäkta besviken när jag inte kunde erbjuda någon julgran... Att han fick tända ljuslyktan själv var en klen tröst..
Att det kunde bli ett sådant missförstånd berodde nog på att...
-jag inte var tydlig,
-vi inte besöker kyrkogården särskilt ofta, bara en gång om året faktiskt.
-sonen inte kunde tecknet för grav, (vilket inte heller jag kan men jag tecknade ordet begravning)
-eller så trodde han att jag tecknade fel.
Återigen måste jag påminna mig själv om att se till att de ord jag använder finns i sonens ordförråd! Och vara tydlig förstås..
onsdag 2 november 2011
Magiska Hatten från Betapedagog
Finns i enklare varianter hos olika företag. Det var faktiskt skolans talpedagog som tipsade om att hon tillverkat specialkort för sonen som han fick "posta" i Magiska Hatten. Ett enkelt ord på ena sidan av kortet, t ex sol, katt, ko, som han ska försöka läsa. När kortet postas vänds det inne i Hatten och ut kommer bilden till ordet. Jag letade efter färdiga kort att köpa men hittade bara magisk addition och magisk öva klockan som jag tyckte passade för oss just nu. Naturligtvis kan man ta fram ord och bilder i Inprint, men hur det nu är så tar det ju lite tid att tillverka material, tid som man vill ägna åt att öva, leka eller göra något helt annat i stället.
Men så fann jag oklippta ark med målade bilder i rätt format när jag städade en låda... Misstänker att jag har börjat tillverka nåt på Rigmors Karlstadmodellkurs som sedan inte blev riktigt klart...kanske till Lottoplattor eller memory? Hursomhelst skrev jag för hand med Poscapenna på baksidan av bilderna och hoppades att sonen skulle gilla grejen. Och ja, det gör han, fast han försöker ofta vända och se vad det är för bild innan han säger ordet... Här blev det ett tillfälle att lägga in och förklara nya ord också. Pajas som synonym för clown, pipa som man röker, t ex. Och jag tänker att jag kanske ändå ska lägga lite tid på att plocka ord från veckans läsläxa, de där som är svåra eller nya, och göra bildkort av dem för att öka läsförståelsen...
Men så fann jag oklippta ark med målade bilder i rätt format när jag städade en låda... Misstänker att jag har börjat tillverka nåt på Rigmors Karlstadmodellkurs som sedan inte blev riktigt klart...kanske till Lottoplattor eller memory? Hursomhelst skrev jag för hand med Poscapenna på baksidan av bilderna och hoppades att sonen skulle gilla grejen. Och ja, det gör han, fast han försöker ofta vända och se vad det är för bild innan han säger ordet... Här blev det ett tillfälle att lägga in och förklara nya ord också. Pajas som synonym för clown, pipa som man röker, t ex. Och jag tänker att jag kanske ändå ska lägga lite tid på att plocka ord från veckans läsläxa, de där som är svåra eller nya, och göra bildkort av dem för att öka läsförståelsen...
tisdag 1 november 2011
Multibas mattematerial
På årets bokmässa hittade jag Multibas entalskuber, tiotalstavar och hundratalsblock i Betapedagogs monter. Just de som visades där var tillverkade av omålat askträ och var ganska dyra samtidigt som de såg lite trista ut. När jag nu stod inför alternativet att kavla ut ett antal 100-hålsplattor i cernit tedde sig plötsligt multibas mer lockande. Jag hittade då ett färgladare alternativ i plast hos Lär och lek (www.learn-play.eu) samt Betapedagog. Även 1000-kub finns. Det fina med detta materialet är att de har samma färgkodning som positionspilarna som finns hos Lär och lek. Vad tycker sonen då? Än så länge har vi bara bekantat oss så smått med materialet. Han har svårt att utläsa talet, han kan lika gärna säga 104 som 140, men när man först visar 100 pilen och sen lägger på 40 pilen så brukar det bli rätt. Med Multibas kan jag också visa att etthundra röda små entalskuber är samma som til gula tiotalsstavar och samma som en grön hundraplatta. Här har jag förresten tagit fram en matteuppgift från Pixels "interaktiva skrivtavla" men det tänkte jag berätta mer om lite senare.
måndag 31 oktober 2011
Höstläger med inriktning tidig skolålder
Publicerad: 08 oktober 2011

Välkommen på Höstläger 17-19 november 2011 (torsdag-lördag) på Löftadalens folkhögskola i Åsa på västkusten! Lägret vänder sig till dig som har barn i tidig skolålder och erbjuder även två dagars undervisning för personal från barnets skola.
Helglägret kommer att kunna erbjuda plats för ungefär 10-12 familjer beroende på hur många pedagoger/personal som följer med. Tanken med en inte alltför stor grupp är att alla får större möjlighet att umgås tillsammans. Barn som vuxna.
Britt Claesson och Jeanette Persson kommer att vara ansvariga vuxenledare under dessa dagar. I dagsläget har vi inte engagerat några barnledare. Vår förhoppning är att kunna arrangera barnaktiviteterna tillsammans med föräldrar och folkhögskolan. Samtal förs även med externa aktörer som friluftsfrämjandet och olika former av barnunderhållning.
Vi kommer ha mycket fokus på hur vi kan göra skolan tillgänglig för barn i behov av stöd. Vi kommer att fokusera kring teckenanvändning. Hur får vi t ex till en tecknande miljö och hur kan skolans material anpassas till tecken?
Ladda ned inbjudan som pdf.
Helgläger med inriktning tidig skolålder
Utbildning för familjer med barn i behov av särskilt stöd i de tidiga årskurserna i grundskolan samt skolans personal.
Var:
- Löftadalens folkhögskola i Åsa (söder om Göteborg)
- 17-18 november (personal och familjer)
- 19 november (enbart familjer)
17-18 november
- Föreläsning och frågestund med rektor Johanna Lundén på Nossebro skola i Essunga och en specialpedagog på temat inkludering i klassrummet, med konkreta exempel på vad som utmanat respektive stimulerat i deras utvecklingsprojekt.
- Teckenundervisning och workhops om hur tecken kan användas i olika konkreta situationer som ett pedagogiskt verktyg.
- IPad och appar som pedagogiska verktyg för barn i behov av särskilt stöd
- Matematikmaterialet Numicon
- Möjligheter till samtal och erfarenhetsutbyte mellan personal och familjer från olika skolor och städer.
- Diskussioner om fritidsaktiviteter med representant för FUB och LSS-handläggare från Göteborgs stad.
- Förälder/Vårdnadshavare 1 500 kr
- Mor/farförälder, anhörig, personal 2 000 kr
- Barn 0-3 år (födda 2008-2011) Ingen avgift
- Barn 4-12 år (1999-2007) 1 000 kr
- Barn 13-17 år (1994-1998) 1 300 kr
- Enkelrumstillägg 500 kr
Uppge namn och personnummer på alla samt ett telefonnummer och hemadress/fakturaadress. Bekräftelse på anmälan sker inom ett dygn. Ett fåtal platser kvar!
För mer information om lägret, kontakta Jeanette Persson på tel: 0709 647 699.
fredag 28 oktober 2011
Matte i årskurs två...
är naturligtvis svårare än i årskurs ett. Ändå tyckte jag att det var närmast chockartat att konfronteras med hundratal efter sommarlovet. Vi som fortfarande tragglar tiotal, med laborativt material dvs fantastiska Numicon.
Då är det tacksamt när fröken har lektioner med konkreta uppgifter, som att mäta kottar, fingrar, varandra etc och jämföra. Även om det kan vara svårt att förklara begrepp som att 100 cm är lika långt som 1 m. Vi använder "positionstalspilar" för att visa hur man bygger ihop 100-tal, tiotal och ental. Samt Numicon. Men där saknar jag ju hundratal. Vad göra? Kommer de att tillverka sådana? Eller ska jag försöka göra själv i cernitlera? Eller finns det något annat material jag kan använda?
I skolan jobbar de med matteboken Pixel 2a . Här har vi mätt upp och klippt till snören som är så långa som talen i uppgiften. Sen knyter vi ihop dem.Så att det blir någon sort verklighetsanknytning till talet. Och så har vi sågat till en 1-meter lång stav och skrivit på den att den också är 100 cm.


måndag 24 oktober 2011
Prova-på-dagen med DHB
I samarbete med ABF anordnades i helgen en prova på dag för DHB medlemmar i Göteborg.
Man fick gå runt på olika stationer och prova kalligrafi, tovning, måleri, dans och teater. Det fanns teckentolk på varje station.
DHB bjöd på fika och barnen hade jättekul. Tror de uppskattade teater mest, vilket var lite otippat för mig Men ledaren var superduktig på att locka fram spontanitet och göra alla delaktiga i dramalekar.
Jag tänker att det här kanske man kan ordna lokalt också?
Antingen om några DHB familjer går samman med till exempel Studieförbundet Vuxenskolan (som jobbar för funktionshindrade personer i vår kommun) för att utnyttja deras cirkelledare och lokaler. Om studieförbundet hjälper till kan alla barn med språkstörning (med eller utan andra funktionsnedsättningar, tex autism, downs syndrom) eller hörselnedsättning komma och prova på olika saker samtidigt som man kan informera om att DHB och studieförbundet finns.
Eller så kanske FUB kan köra samma koncept? För målgruppen som inte har språkstörning men andra funktionsnedsättningar. Det finns ju andra föreningar också förstås. Kanske flera av dem tillsammans kunde göra en gemensam aktivitet?
Antingen kanske man kan ha återkommande prova-på dagar, eller om intresset är så stort för en viss aktivitet kanske man kan dra igång en terminskurs?
Man fick gå runt på olika stationer och prova kalligrafi, tovning, måleri, dans och teater. Det fanns teckentolk på varje station.
DHB bjöd på fika och barnen hade jättekul. Tror de uppskattade teater mest, vilket var lite otippat för mig Men ledaren var superduktig på att locka fram spontanitet och göra alla delaktiga i dramalekar.
Jag tänker att det här kanske man kan ordna lokalt också?
Antingen om några DHB familjer går samman med till exempel Studieförbundet Vuxenskolan (som jobbar för funktionshindrade personer i vår kommun) för att utnyttja deras cirkelledare och lokaler. Om studieförbundet hjälper till kan alla barn med språkstörning (med eller utan andra funktionsnedsättningar, tex autism, downs syndrom) eller hörselnedsättning komma och prova på olika saker samtidigt som man kan informera om att DHB och studieförbundet finns.
Eller så kanske FUB kan köra samma koncept? För målgruppen som inte har språkstörning men andra funktionsnedsättningar. Det finns ju andra föreningar också förstås. Kanske flera av dem tillsammans kunde göra en gemensam aktivitet?
Antingen kanske man kan ha återkommande prova-på dagar, eller om intresset är så stort för en viss aktivitet kanske man kan dra igång en terminskurs?
torsdag 20 oktober 2011
Yees! Han simmar!
Äntligen, efter måånga terminer i simskolan för barn med speciella behov, gick sonen motvilligt med på att försöka göra som simläraren ville. I alla fall en stund... Och den känslan, när alla bitar faller på plats, är fantastisk! Vet inte vem som var gladast, sonen, jag eller simläraren...ett riktigt halleluja moment!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)