lördag 18 juni 2011

Symwriter kurs på Dart i Göteborg.

Dart, (www.dart-gbg.org,) har bl a kurser i Inprint, Symwriter, teckenspråk, samtalsmatta etc.
För ett tag sedan gick jag grundkursen i Sym writer för fantastiska Britt Claesson.
Dataprogrammet Symwriter ges ut av Hargdata. Man kan skriva i dokumentdelen med talsyntes och få widgitsymboler eller teckenbilder ovanför texten (då bör man ha Bildbas el dyl också, som kopplas till) 
Eller så kan man göra en skrivmiljö som barnet kan jobba med och det var det jag ville lära mig. Barnet ska klicka på rätt ordblock så hamnar ordet på skärmen och läses upp. Jag har lagt till valmöjlighet för ett ord för att kolla barnets ordförståelse. När meningen är klar och rätt kommer nästa blockmening upp automatiskt, är det tänkt. Man kan lägga in symbolen för sudda också.
Detta är bara en enkel skrivmiljö, man kan göra ganska komplicerade övningar, men jag är inte där än... .
Just nu tycker jag att det är knepigast att komma på hur jag ska använda programmet på bästa sätt för att hjälpa mitt barn, men Britt bidrar lyckligtvis med goda råd och tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar