tisdag 4 februari 2014

Simskola, kom-i-håg pekkarta (kommunikationskarta)

Simskolan har börjat igen! Eller snarare simträningen, för i år får han äntligen flytta upp till Bläckfiskens teknikgrupp. I praktiken ingen större skillnad eftersom alla barn har varsin tränare (pga barnens olika funktionsnedsättning) så det blir individanpassat, men när W ser nybörjare guppa omkring på färgglada skumkorvar(flexistång) blir han också sugen på att leka istället för att göra som tränaren säger. Leka är bra, men då är det billigare att gå dit på vanlig badtid, tycker jag. Dessutom så står flera barn på kö till simskolan.
Men, när vi pratat om att sluta så säger han att han vill fortsätta, så vi kör väl ett tag till. Jag tänker att det blir bra att se förebilder i teknikgruppen. Och att det kanske är dags att prova bildstöd ...
Jag gjorde en A4 kommunkationskarta i In Print och laminerade. Den verkar tåla att ligga en stund i vatten, W provade genast.  8 längder tänkte jag var ett bra strävansmål, eftersom det är 200 meter. Men ska jag utvärdera efter första gången så bör nog finnas valmöjlighet 1 längd ... samt rutor med text som t ex  "fort" och "noga" och varför inte "lyssna":)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar