Redan i torsdags skickade sonens fantastiska fröken med info hem om vad klassen ska jobba med den här veckan. Pixel sid 8-11, Trulle sid 38-40, Gröna pärlan s 3 och Språkgodis s 4. Språkgodis? den boken har jag ju inte, måste ha missat, beställde genast på kulturbutik.se.
Jag och sonen gick igenom några uppgifter för att se om det var något som var lite mer besvärligt eller så, men räkna föremål på bilder var det inga problem med.
Kanske skulle det vara svårt att förstå begreppet "Hur många var får de?" i uppgiften att dela upp lika många föremål (godis) mellan barn? Jag tänkte att vi kunde leka med dockor och godis, där alla skulle få lika många, men tyvärr, russin och popcorn försvann liksom på vägen innan vi hann dela ut allihop..
Då tittade vi på pappersuppgiften istället, strök över en klubba och gav till flickan, sen fick mitt pojken en klubba, liksom pojken längs till höger. Sådär höll vi på och markerade ett streck i rutan för varje godis barnen fick. Sedan räknade vi ihop dem och pratade om "en var" två var" "hur många var?" etc.. Sedan ville sonen ha mera russin...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar