torsdag 10 mars 2011

Att lära sig räkna...

är viktigt. Barn med Downs syndrom behöver konkret och visuellt material att jobba med. Undervisningen ska vara rolig och tydlig. Att teckna instruktionerna är ett sätt att tydliggöra dem. Två olika människor använder sällan samma ord och uttryck när de ska beskriva något.
Jag märker på lille W att han med tiden lär sig tolka och avläsa vad en person vill att han ska göra, men blir förvirrad när en ny människa ger honom liknande instruktioner. Vad säger de egentligen? (Sen är det förstås inte alltid han känner för att prestera och göra som han blir ombedd :)
Att bygga ordförrådet är förstås superviktigt, och när vi tecknar samtidigt som vi använder synonymer och olika formuleringar tror och hoppas vi att lille W  lättare förstår uppgiften samtidigt som han så småningom lär sig att den kan beskrivas på olika sätt.

Abakus
Tallinje
Jag tänkte att en Abakus, kulram kunde vara bra att ha hemma. De flesta är så små men den här finns att köpa på nätet hos Beta-Pedagog. W gillar att plocka med den och räknar självmant upp till tjugo, dvs en stapel. Vi använder den för matteuppgifter i Pixelboken 1A, subraktion och addition inom talområdet tjugo. En enkel tallinje, gjord i excel(?) och inplastad, väljer W helst för att lösa talen. Det går att tvätta av tuschmarkeringarna. Finns att köpa färdiga också förstås. Är uppgiften 14-5=? så letar han upp talet 14 och hoppar 5 steg åt vänster. ( i början gör vi det tillsammans) Lille W vill gärna att jag räknar också, så vi brukar turas om och han väljer ut tal åt mig. Det är roligare än att jag bara sitter bredvid. Betapedagog hade också en Talvåg. Har inte använt den så mycket än, men lille W är fascinerad av hur den tippar åt olika håll beroende på var man hänger sifferplattorna.
Talvåg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar