Med hjälp av ett tydligt schema och genomgång gick dagen väldigt lätt och smidigt. W visste vad som förväntades av honom och jobbade på utan protester. Under arbetspassen provade man olika saker för tydliggörande: bildstöd med bra kontrast, program/appar som t ex grid player och widgit go, tsp, pratkartor.
Man kan konstatera att när materialet var intressant, visuellt tilltalande och med tydliga instruktioner - ju mer motiverad blev Wilmer. Det låter självklart, men i skolvärlden finns det gott om trista, otydliga arbetsböcker med plottriga bilder, där man kan undra vad syftet med uppgiften egentligen är.
FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b: Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
B) godta och
underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift,
förstorande och alternativ kommunikation
som personer med funktionsnedsättning själva valt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar