måndag 9 mars 2015

Dart Göteborg - möte inför kommunikationsträning

När jag förra året bad om remiss till regionhabiliteringen passade jag också på att begära remiss till Dart för analys och utprovning av hjälpmedel. För bästa resultat föreslogs ett samarbete och ett par veckor före inskrivning på regionhabiliteringen blev vi kallade till ett förberedande möte på Dart.

Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in  aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.

onsdag 4 mars 2015

Intensivkommunikationsträning på Regionhabiliteringen

I två veckor har Wilmer varit på Regionhabiliteringen för att intensivträna kommunikation. Jag tror att det snart har gått ett år sedan jag bad att få remiss från habiliteringen där vi bodde förut. Det var i vanlig ordning en annan förälder som tipsade om möjligheten. Eftersom sonen hade svårt att göra sig förstådd i en icke-tecknande skolmiljö, och helst uttryckte sig i ett- eller tvåordssatser samt hade otydligt tal kände jag att det var värt att prova. Särskilt som logopeden inte jobbade med språkträning, och den pensionsmässiga talpedagogen på förra skolan oftast var sjukskriven .
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.

söndag 1 mars 2015

Universeum i Göteborg


Universeum har en Mammut-utställning på taket i några månader. Wilmer ville gärna åka dit och han trivs  med att springa runt på Universeum några timmar och  upptäcka och prova allt som finns. Själv blir jag rätt matt efter ett tag, det är mycket folk och bullrigt och trångt. Även i kaféet och restaurangen. Men som tur är kan man slå sig ner med medhavd matsäck på några ställen innan man tar en runda till i byggnaden och avslutar med att klappa de skriande mammutarna en sista gång.

söndag 22 februari 2015

Trolle cup i Kläppen.

Kan inte låta bli att lägga upp ett filmklipp från Trolle Cup, det blir sista inlägget om Sportlovet, jag lovar. 
Efter vurpan i backen med alla guppen var Wilmer betydligt försiktigare. Men speakern, en av alla duktiga skidlärare, är alldeles underbar på att heja honom in i mål och Wilmer stortrivs:)
Och bakom Wilmer skymtar man orädda Klara som snabbt och säkert susar nerför backen!

fredag 20 februari 2015

liten filmsnutt skidåkning från sportlovet i Kläppen.

Jag åker upp i knappliften när jag möter Wilmer på väg ner för backen, han älskar att åka i guppen! Storebror hinner i kapp och åker efter för säkerhets skull. Ett par åk senare råkade W komma upp på nån grej där man skulle glida fram innan avhopp, han såg den inte så han ramlade förstås. Det gick rätt bra, men sen åkte han lite försiktigare ... särskilt när det blev dags för barnens  Trolle cup

tisdag 17 februari 2015

Sportlov i Kläppen 2015 - att vara en del av ett sammanhang.



Vi har haft ett härligt sportlov i Kläppen tillsammans med Svenska downföreningens nätverk Väst. 
Varje familj bokade sitt eget boende men alla bodde nära varandra och det fanns ett gemensamt samlingsrum med möjlighet att titta på film och umgås på kvällarna när man kände för det. På förmiddagen gick barnen i skidskola med duktiga och engagerade privatlärare. Det var jätteroligt att se hur barnen utvecklades och upptäckte glädjen med skidåkning. Några ungar hade varit i fjällen flera gånger och svischade vant och säkert nerför de flesta backar medan nybörjare och de mer ovana åkte mer försiktigt eller helt enkelt vägrade försöka:) Då  kändes det särskilt bra att vara där en hel vecka så att alla fick möjlighet att utvecklas i sin egen takt.   
Efter skidskolan ville många barn fortsätta utforska backarna med syskon och föräldrar tills orken tröt. Då kunde man grilla korv i backen, dra sig tillbaka till lägenheten eller rentav ta stolliften upp till Toppstugans restaurang för att locka barnen till nya åk efter lunch eller fika. Det ordnades trollsafari för barnen och föräldrar kunde delta i  Kläppens arrangemang Manchestermorgon med frukost i Toppstugan samt bada i vedeldad badtunna på  kvällarna. Himla trevligt var det och vi hade till och med tur med vädret!

 





fredag 6 februari 2015

Lite sent men ... Sommarboken 2014 påbörjad!

I flera år har vi jag gjort en Sommarbok i Symwriter med foton från sommarlovet. Wilmer älskar att läsa Sommarböckerna om och om igen och har haft med boken till skolan efter lovet för att visa. Har vi rest någontans ritar vi upp resvägen på karta med namn på länder och orter och har med på en A4-sida i boken  Besöker vi djurparker kan man smyga in lite fakta om de olika djuren ...
Varje utflykt brukar generera ett oändligt antal bilder. Wilmer väljer ut några och bestämmer vad som ska vara med i boken.

Förra året flyttade vi till en annan stad och det var ett sånt himla sjå, att sommarboken inte hanns med. Fast på jullovet kom Wilmer på att den saknades och tyckte att det var hög tid att göra en. Eftersom han var motiverad gick han med på att skriva själv. Bilderna nedan är från Hamburgs Miniatyrlandskap Ett museum där man byggt upp skalenliga miniatyrer från olika delar av världen. Broar öppnas och stängs, flygplan lyfter och landar och det blinkar och låter lite överallt. Vi skulle åka biltåg mellan Hamburg och Lörrach och det passade bra att fördriva tiden en stund på muséet  medan vi väntade på att få åka ombord.  

torsdag 27 november 2014

Göteborg open - Sveriges största ungdomstävling för killar och tjejer med speciella behov.

I år arrangerades Göteborg Open för 29: gången den 22-23 november.  Det är Sveriges största ungdoms- och rekryteringstävling för funktionshindrade killar och tjejer mellan 7-17 år från hela Skandinavien.
Det finns många olika grenar, t ex judo, simning, bordtennis, rullstolsdans, ridning mm
Wilmer deltog för andra året i judo tillsammans med sin klubb   Stenungsunds judoklubb - judo för alla  Träningslägret är lättsamt och roligt och väldigt proffsigt skött.Tanken är att alla ska ha roligt, utveckla sina färdigheter och bli inspirerade att idrotta och tävla. När det var dags för match på lördagseftermiddagen fick Wilmer i tur och ordning möta tre tjejer från England, Norge och Danmark som alla var lite större och mer rutinerade än honom. Första matchen la han sig direkt på rygg, oklart om det var självbevarelsedrift, bra puss-läge eller om han trodde det var träning. Följande matcher kämpade han tappert, men trots att han låtsades vara Hulken, förlorade han och kom på fjärde plats. Han var glad och nöjd med dagen ändå, särskilt som han fick en jättsnygg statyett. I år valde Wilmer mellan judo och simning, han tillhör ju  MASS också. Man kan tydligen delta i flera olika grenar om man utövar fler sporter, men det kräver lite planering eftersom tävlingarna är förlagda till olika idrottshallar över hela stan. Läs mer om Göteborg Open här




onsdag 22 oktober 2014

AKK Schema att ta med sig

Det behöver inte vara ordbilder med skolämnen, det kan lika gärna handla om vad man planerar att göra dag för dag på semesterresan. Eller något helt annat, som sjukhusvistelse vid operation, sövning vid tandläkarbesök. Själva boksidorna har Karlstadmodellens dag-färger. Ett tips jag fått från Tarja som gått i samma Karltadmodellgrupp som jag. Bilderna gör jag i Inprint, skriver ut och laminerar.
Har man inte Inprint kan man hitta en hel del fria bilder på Bildstod.se (som Dart Göteborg lanserar för sitt projekt KomhIT-för barns rätt till kommunikation i vårdsammanhang.)
De analoga klockbilderna hittade jag på Internet. Man behöver förstås inte ha en massa enstaka bilder, men i somliga klasser ändras schemat ofta, och en del barn tycker om att plocka bort ämnesbilden när lektionen är slut. (och lägga i påse längst bak i boken) Jag har köpt en talande armbandsklocka med tydlig urtavla till Wilmer. Eftersom han numera går i döv/hörselklass ringer det inte in på raster, utan det får eleverna hålla reda på själv, med hjälp av rastvakter.

torsdag 2 oktober 2014

DHB målgruppsträff Språkstörning



Föreningen DHB Västra - för döva, hörselskadade barn samt barn med språkstörning har haft målgruppsträff Språkstörning. 10 barn och 11 vuxna träffades den 13/9 2014 på Bohusläns museum i Uddevalla.
Barnen och några föräldrar följde med pedagog och lekte rövare och klädde ut sig samt gick på äggjakt. Vi andra vuxna samlades i konferensrummet för att prata språkstörning.
De föräldrar som var med verkade hungra efter information: Vad kan man få för stöd i skola och förskola, kan man få resurs, kan man kräva bildstöd? TSS? Hur gör man när det inte funkar, vart vänder man sig för att träffa en logoped mm. Vad finns det för skolor, hur söker man dit? Frågorna är många …
Och föräldrarna berättar om förfärliga historier om hur pedagoger utesluter barnen

och skyller på dem, istället för att använda TSS och AKK som man vet är tydliggörande för alla barn. Med den vuxenattityden blir det liksom fritt fram för de ”vanliga” barnen att retas och mobba, men även det skylls på barnet med språkstörning/funktionshinder. Hur kan vi ändra på detta?

Fantastiska Johanna informerade om nya styrdokument, ”extra anpassningar” som omfattar alla barn i behov av stöd. Skolverket har gett ut en broschyr som finns att köpa eller ladda ner från deras hemsida. http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/extra-anpassningar-1.196156
Åtgärdsprogrammet finns fortfarande kvar, och används när det inte räcker med extra anpassningar utan krävs ännu mer riktat stöd.
På förskolenivå används istället en Handlingsplan, inte att förväxla med protokoll från utvecklingssamtal (för det samtalet ska vara barnets) med mätbara mål som följs upp och utvärderas regelbundet.

Vi tipsade om att
*Skolor kan kontakta SPSM för gratis råd och stöd, även föreläsningar om språkstörning.
*SPSM erbjuder språkstörningsutredning vid diagnos grav språkstörning.
*Regionhabiliteringen kan erbjuda intensivträning av kommunikation.
*Dart Göteborg utreder kommunikationsbehov och analyserar och ger råd om insatser, krävs remiss från logoped, samt vill Dart att lokalt habteam (om sånt finns) ska jobba med barnet regelbundet.
*Mun-H-Center i Göteborg tittar på munmotorik mm, många muskler används för att producera tal.
*TUFF, glömde jag nog nämna, hade skrivit upp det på whiteboarden, om barnet har behov av teckenkommunikation kan föräldrar få gå TUFF kurs.
*Hörselhabiliteringar har kurser i teckenspråk, oftast dagtid, remiss krävs. Logoped utfärdar.
*Enligt FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b kan vi kräva bildstöd, AKK åt barnet som behöver det. Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten, inklusive friheten att söka, ta emot och sprida uppgifter och idéer på samma villkor som andra och genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
B) godta och underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift, förstorande och alternativ kommunikation som personer med funktionsnedsättning själva valt

Fb grupper Vi som har barn med språkstörning, (även tillägg Göteborg) Tala lyssna, förstå.
Vi lovade maila ut länkar. Kanske de kan ligga på hemsidan också, samt dhb västra fb?

Deltagarna uttryckte en stark önskan att språkstörningsdagen får fortsätta, gärna även som språkstörningshelg, just pga få känna samhörighet med andra föräldrar i samma (stödlösa) situtation. Det kan vara att det ordnas träff med egen fika eller grilla korv. Det är önskemål som uttrycks i fb-grupp om språkstörning också.
Johanna sa att språk-klasser i hennes upptagningsområde läggs ner för att barn ska integreras i vanliga klasser. Problemet är dock samma för döva-hörselskadade, att det saknas kunskap ute på skolorna, det behövs specialkompetens i varje län som liksom höjer ribban och där skolor kan hämta kunskap.
Efter lunch samlades vi och valde aktivitet. Museet erbjuder bildjakt, skattjakt m frågor om världsdelar bl a. Barnen hann även med att leka fritt i lekrummet innan det var dags att gå hem.

Not. Gunilla Thunberg meddelade på kommunikationskarnevalen att artikeln tidigare varit felöversatt, endast stått förstorande material, men nu har det korrigerats att gälla AKK.
Article 21 - Freedom of expression and opinion, and access to information
States Parties shall take all appropriate measures to ensure that persons with disabilities can exercise the right to freedom of expression and opinion, including the freedom to seek, receive and impart information and ideas on an equal basis with others and through all forms of communication of their choice, as defined in article 2 of the present Convention, including by:
B. Accepting and facilitating the use of sign languages, Braille, augmentative and alternative communication, and all other accessible means, modes and formats of communication of their choice by persons with disabilities in official interactions;