Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
måndag 9 mars 2015
Dart Göteborg - möte inför kommunikationsträning
När jag förra året bad om remiss till regionhabiliteringen passade jag också på att begära remiss till Dart för analys och utprovning av hjälpmedel. För bästa resultat föreslogs ett samarbete och ett par veckor före inskrivning på regionhabiliteringen blev vi kallade till ett förberedande möte på Dart.
Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
onsdag 4 mars 2015
Intensivkommunikationsträning på Regionhabiliteringen
I två veckor har Wilmer varit på Regionhabiliteringen för att intensivträna kommunikation. Jag tror att det snart har gått ett år sedan jag bad att få remiss från habiliteringen där vi bodde förut. Det var i vanlig ordning en annan förälder som tipsade om möjligheten. Eftersom sonen hade svårt att göra sig förstådd i en icke-tecknande skolmiljö, och helst uttryckte sig i ett- eller tvåordssatser samt hade otydligt tal kände jag att det var värt att prova. Särskilt som logopeden inte jobbade med språkträning, och den pensionsmässiga talpedagogen på förra skolan oftast var sjukskriven .
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.
söndag 1 mars 2015
Universeum i Göteborg
Universeum har en Mammut-utställning på taket i några månader. Wilmer ville gärna åka dit och han trivs med att springa runt på Universeum några timmar och upptäcka och prova allt som finns. Själv blir jag rätt matt efter ett tag, det är mycket folk och bullrigt och trångt. Även i kaféet och restaurangen. Men som tur är kan man slå sig ner med medhavd matsäck på några ställen innan man tar en runda till i byggnaden och avslutar med att klappa de skriande mammutarna en sista gång.
söndag 22 februari 2015
Trolle cup i Kläppen.
Efter vurpan i backen med alla guppen var Wilmer betydligt försiktigare. Men speakern, en av alla duktiga skidlärare, är alldeles underbar på att heja honom in i mål och Wilmer stortrivs:)
Och bakom Wilmer skymtar man orädda Klara som snabbt och säkert susar nerför backen!
fredag 20 februari 2015
liten filmsnutt skidåkning från sportlovet i Kläppen.
tisdag 17 februari 2015
Sportlov i Kläppen 2015 - att vara en del av ett sammanhang.
Vi har haft ett härligt sportlov i Kläppen tillsammans med Svenska
downföreningens nätverk Väst.
Varje familj bokade sitt eget boende men alla bodde
nära varandra och det fanns ett gemensamt samlingsrum med möjlighet att titta på film och umgås på kvällarna när man kände för det. På förmiddagen gick barnen i
skidskola med duktiga och engagerade privatlärare. Det var jätteroligt att se hur
barnen utvecklades och upptäckte glädjen med skidåkning. Några ungar hade varit i fjällen flera gånger och svischade vant och säkert nerför de flesta backar medan nybörjare och de mer ovana åkte mer försiktigt eller helt enkelt vägrade försöka:) Då kändes det särskilt bra att vara där en hel vecka så att alla fick möjlighet att utvecklas i sin egen takt.
Efter skidskolan ville många barn fortsätta utforska backarna med syskon och föräldrar tills orken tröt. Då kunde man grilla korv i backen, dra sig tillbaka till lägenheten eller rentav ta stolliften upp till Toppstugans restaurang för att locka barnen till nya åk efter lunch eller fika. Det ordnades trollsafari för barnen och föräldrar kunde delta i Kläppens arrangemang
Manchestermorgon med frukost i Toppstugan samt bada i vedeldad badtunna på kvällarna. Himla trevligt var det och vi hade till och med tur med vädret!
fredag 6 februari 2015
Lite sent men ... Sommarboken 2014 påbörjad!
I flera år har vi jag gjort en Sommarbok i Symwriter med foton från sommarlovet. Wilmer älskar att läsa Sommarböckerna om och om igen och har haft med boken till skolan efter lovet för att visa. Har vi rest någontans ritar vi upp resvägen på karta med namn på länder och orter och har med på en A4-sida i boken Besöker vi djurparker kan man smyga in lite fakta om de olika djuren ...
Varje utflykt brukar generera ett oändligt antal bilder. Wilmer väljer ut några och bestämmer vad som ska vara med i boken.
Förra året flyttade vi till en annan stad och det var ett sånt himla sjå, att sommarboken inte hanns med. Fast på jullovet kom Wilmer på att den saknades och tyckte att det var hög tid att göra en. Eftersom han var motiverad gick han med på att skriva själv. Bilderna nedan är från Hamburgs Miniatyrlandskap Ett museum där man byggt upp skalenliga miniatyrer från olika delar av världen. Broar öppnas och stängs, flygplan lyfter och landar och det blinkar och låter lite överallt. Vi skulle åka biltåg mellan Hamburg och Lörrach och det passade bra att fördriva tiden en stund på muséet medan vi väntade på att få åka ombord.
Varje utflykt brukar generera ett oändligt antal bilder. Wilmer väljer ut några och bestämmer vad som ska vara med i boken.
Förra året flyttade vi till en annan stad och det var ett sånt himla sjå, att sommarboken inte hanns med. Fast på jullovet kom Wilmer på att den saknades och tyckte att det var hög tid att göra en. Eftersom han var motiverad gick han med på att skriva själv. Bilderna nedan är från Hamburgs Miniatyrlandskap Ett museum där man byggt upp skalenliga miniatyrer från olika delar av världen. Broar öppnas och stängs, flygplan lyfter och landar och det blinkar och låter lite överallt. Vi skulle åka biltåg mellan Hamburg och Lörrach och det passade bra att fördriva tiden en stund på muséet medan vi väntade på att få åka ombord.
torsdag 27 november 2014
Göteborg open - Sveriges största ungdomstävling för killar och tjejer med speciella behov.
Det finns många olika grenar, t ex judo, simning, bordtennis, rullstolsdans, ridning mm
Wilmer deltog för andra året i judo tillsammans med sin klubb Stenungsunds judoklubb - judo för alla Träningslägret är lättsamt och roligt och väldigt proffsigt skött.Tanken är att alla ska ha roligt, utveckla sina färdigheter och bli inspirerade att idrotta och tävla. När det var dags för match på lördagseftermiddagen fick Wilmer i tur och ordning möta tre tjejer från England, Norge och Danmark som alla var lite större och mer rutinerade än honom. Första matchen la han sig direkt på rygg, oklart om det var självbevarelsedrift, bra puss-läge eller om han trodde det var träning. Följande matcher kämpade han tappert, men trots att han låtsades vara Hulken, förlorade han och kom på fjärde plats. Han var glad och nöjd med dagen ändå, särskilt som han fick en jättsnygg statyett. I år valde Wilmer mellan judo och simning, han tillhör ju MASS också. Man kan tydligen delta i flera olika grenar om man utövar fler sporter, men det kräver lite planering eftersom tävlingarna är förlagda till olika idrottshallar över hela stan. Läs mer om Göteborg Open här

onsdag 22 oktober 2014
AKK Schema att ta med sig
Det behöver inte vara ordbilder med skolämnen, det kan lika gärna handla om vad man planerar att göra dag för dag på semesterresan. Eller något helt annat, som sjukhusvistelse vid operation, sövning vid tandläkarbesök. Själva boksidorna har Karlstadmodellens dag-färger. Ett tips jag fått från Tarja som gått i samma Karltadmodellgrupp som jag. Bilderna gör jag i Inprint, skriver ut och laminerar.
Har man inte Inprint kan man hitta en hel del fria bilder på Bildstod.se (som Dart Göteborg lanserar för sitt projekt KomhIT-för barns rätt till kommunikation i vårdsammanhang.)
De analoga klockbilderna hittade jag på Internet. Man behöver förstås inte ha en massa enstaka bilder, men i somliga klasser ändras schemat ofta, och en del barn tycker om att plocka bort ämnesbilden när lektionen är slut. (och lägga i påse längst bak i boken) Jag har köpt en talande armbandsklocka med tydlig urtavla till Wilmer. Eftersom han numera går i döv/hörselklass ringer det inte in på raster, utan det får eleverna hålla reda på själv, med hjälp av rastvakter.
Har man inte Inprint kan man hitta en hel del fria bilder på Bildstod.se (som Dart Göteborg lanserar för sitt projekt KomhIT-för barns rätt till kommunikation i vårdsammanhang.)
De analoga klockbilderna hittade jag på Internet. Man behöver förstås inte ha en massa enstaka bilder, men i somliga klasser ändras schemat ofta, och en del barn tycker om att plocka bort ämnesbilden när lektionen är slut. (och lägga i påse längst bak i boken) Jag har köpt en talande armbandsklocka med tydlig urtavla till Wilmer. Eftersom han numera går i döv/hörselklass ringer det inte in på raster, utan det får eleverna hålla reda på själv, med hjälp av rastvakter.
torsdag 2 oktober 2014
DHB målgruppsträff Språkstörning
Föreningen DHB Västra - för döva, hörselskadade barn samt barn med språkstörning har haft målgruppsträff Språkstörning. 10 barn och 11 vuxna träffades den 13/9 2014 på Bohusläns
museum i Uddevalla.
Barnen och några föräldrar följde med pedagog och lekte rövare och klädde
ut sig samt gick på äggjakt. Vi andra vuxna samlades i konferensrummet för att prata språkstörning.
De föräldrar som var med verkade hungra efter information: Vad
kan man få för stöd i skola och förskola, kan man få resurs, kan man kräva
bildstöd? TSS? Hur gör man när det inte funkar, vart vänder man sig för att
träffa en logoped mm. Vad finns det för skolor, hur söker man dit? Frågorna är
många …
Och föräldrarna berättar om förfärliga historier om hur pedagoger
utesluter barnen
Fantastiska Johanna informerade om nya styrdokument, ”extra
anpassningar” som omfattar alla barn i behov av stöd. Skolverket har gett ut en broschyr som finns att köpa eller ladda ner från deras hemsida. http://www.skolverket.se/regelverk/allmanna-rad/extra-anpassningar-1.196156
Åtgärdsprogrammet finns fortfarande kvar, och används när det
inte räcker med extra anpassningar utan krävs ännu mer riktat stöd.
På förskolenivå används istället en Handlingsplan, inte att
förväxla med protokoll från utvecklingssamtal (för det samtalet ska vara
barnets) med mätbara mål som följs upp och utvärderas regelbundet.
Vi tipsade om att
*Skolor kan kontakta SPSM för gratis råd och stöd, även
föreläsningar om språkstörning.
*SPSM erbjuder språkstörningsutredning vid diagnos grav
språkstörning.
*Regionhabiliteringen kan erbjuda intensivträning av kommunikation.
*Dart Göteborg utreder kommunikationsbehov och analyserar
och ger råd om insatser, krävs remiss från logoped, samt vill Dart att lokalt
habteam (om sånt finns) ska jobba med barnet regelbundet.
*Mun-H-Center i Göteborg tittar på munmotorik mm, många
muskler används för att producera tal.
*TUFF, glömde jag nog nämna, hade skrivit upp det på
whiteboarden, om barnet har behov av teckenkommunikation kan föräldrar få gå
TUFF kurs.
*Hörselhabiliteringar har kurser i teckenspråk, oftast
dagtid, remiss krävs. Logoped utfärdar.
*Enligt FN-konventionen för personer med funktionshinder 21
b kan vi kräva bildstöd, AKK åt
barnet som behöver det. Konventionsstaterna ska
vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med
funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten, inklusive
friheten att söka, ta emot och sprida uppgifter och idéer på samma villkor som
andra och genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt
definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
B) godta och
underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift,
förstorande och alternativ kommunikation
som personer med funktionsnedsättning själva valt
Fb grupper Vi som har barn med språkstörning, (även tillägg
Göteborg) Tala lyssna, förstå.
Vi lovade maila ut länkar. Kanske de kan ligga på hemsidan
också, samt dhb västra fb?
Johanna sa att språk-klasser i hennes upptagningsområde
läggs ner för att barn ska integreras i vanliga klasser. Problemet är dock
samma för döva-hörselskadade, att det saknas kunskap ute på skolorna, det
behövs specialkompetens i varje län som liksom höjer ribban och där skolor kan
hämta kunskap.
Efter lunch samlades vi och valde aktivitet. Museet erbjuder
bildjakt, skattjakt m frågor om världsdelar bl a. Barnen hann även med att leka
fritt i lekrummet innan det var dags att gå hem.
Not. Gunilla Thunberg meddelade på kommunikationskarnevalen
att artikeln tidigare varit felöversatt, endast stått förstorande material,
men nu har det korrigerats att gälla AKK.
Article 21 - Freedom of expression and opinion, and access to information
States Parties shall take
all appropriate measures to ensure that persons with disabilities can exercise
the right to freedom of expression and opinion, including the freedom to seek,
receive and impart information and ideas on an equal basis with others and
through all forms of communication of their choice, as defined in article 2 of
the present Convention, including by:
B. Accepting and
facilitating the use of sign languages, Braille, augmentative and alternative
communication, and all other accessible means, modes and formats of
communication of their choice by persons with disabilities in official
interactions;
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)