Vi bakade chokladcheesecake, en glutenfri variant som brukar se olika ut varje gång men oftast smakar bra:) När jag tog fram receptet sa W att texten var för liten, och jag fick springa iväg och skriva ut den i font 28 istället. Under tiden sysselsatte han sig med att forma kycklingar och maskar av mandelmassa. Med större storlek på texten kunde han läsa och följa anvisningarna, åtminstone tills smeten var blandad, sedan ville han bara smaka ...
lördag 4 april 2015
Om att läsa recept och baka påsktårta
Vi bakade chokladcheesecake, en glutenfri variant som brukar se olika ut varje gång men oftast smakar bra:) När jag tog fram receptet sa W att texten var för liten, och jag fick springa iväg och skriva ut den i font 28 istället. Under tiden sysselsatte han sig med att forma kycklingar och maskar av mandelmassa. Med större storlek på texten kunde han läsa och följa anvisningarna, åtminstone tills smeten var blandad, sedan ville han bara smaka ...
onsdag 25 mars 2015
Widgit Go, skrivstöd och pratAPParat
För ett tag sedan (på regionhabiliteringen) provade W ett par olika kommunikationsstödjande appar; Widgit Go från Hargdata och Grid Player.
För att han oftast uttrycker sig i enstaka ord eller korta meningar som inte är grammatiskt korrekta.
För att personer som inte känner honom, och inte kan teckenspråk, inte förstår vad han vill säga.
Syftet är inte i första hand att han ska använda appen istället för tal/tecken utan som ett stöd tills han lärt sig hur man uttrycker sig.
Till exempel fick han spela "Finns i sjön". Alla deltagare fick fem spelkort var. Om man vill kan man göra egna spelkortspar med tydliga motiv som intresserar barnet. Bilder på korten hade lagts in i appen och när man tryckte på en bild sa en röst vad bilden föreställde. Det fanns även knappar med texten "Har du kortet ...", "Ja, jag har ...." samt "Nej, finns i sjön."
Jag tänker att man även skulle kunna lägga in meningar/ord för att diskutera regler innan spelet.
Sen började vi spela och tryckte på meningen samt önskat kort. W kunde inte reglerna, och knappt jag heller, för vi inte spelar kort särskilt ofta, pga
fredag 20 mars 2015
Rocka sockorna - stötta det annorlunda
Den 21 mars är det Internationella Downs syndrom-dagen. Men redan idag
bär vi udda strumpor för att uppmärksamma dagen och för att vi gillar
olika och tycker att mångfald berikar.
torsdag 12 mars 2015
Tydliga scheman, stora och små
Eftersom W har synnedsättning provade Regionhabiliteringen att sätta upp schema för dagen med stora, tydliga bilder. Varje morgon gick de igenom vad som skulle hända med Wilmer och var också noga med att peka på klockslagen. Även om W delvis kan avläsa en klocka (tjugo i, fem över halv mm är fortfarande svårt) är det inte detsamma som att ha tidsuppfattning, så det vill vi öva på.
Med hjälp av ett tydligt schema och genomgång gick dagen väldigt lätt och smidigt. W visste vad som förväntades av honom och jobbade på utan protester. Under arbetspassen provade man olika saker för tydliggörande: bildstöd med bra kontrast, program/appar som t ex grid player och widgit go, tsp, pratkartor.
Man kan konstatera att när materialet var intressant, visuellt tilltalande och med tydliga instruktioner - ju mer motiverad blev Wilmer. Det låter självklart, men i skolvärlden finns det gott om trista, otydliga arbetsböcker med plottriga bilder, där man kan undra vad syftet med uppgiften egentligen är.
FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b: Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
Med hjälp av ett tydligt schema och genomgång gick dagen väldigt lätt och smidigt. W visste vad som förväntades av honom och jobbade på utan protester. Under arbetspassen provade man olika saker för tydliggörande: bildstöd med bra kontrast, program/appar som t ex grid player och widgit go, tsp, pratkartor.
Man kan konstatera att när materialet var intressant, visuellt tilltalande och med tydliga instruktioner - ju mer motiverad blev Wilmer. Det låter självklart, men i skolvärlden finns det gott om trista, otydliga arbetsböcker med plottriga bilder, där man kan undra vad syftet med uppgiften egentligen är.
FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b: Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
B) godta och
underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift,
förstorande och alternativ kommunikation
som personer med funktionsnedsättning själva valt
måndag 9 mars 2015
Dart Göteborg - möte inför kommunikationsträning
När jag förra året bad om remiss till regionhabiliteringen passade jag också på att begära remiss till Dart för analys och utprovning av hjälpmedel. För bästa resultat föreslogs ett samarbete och ett par veckor före inskrivning på regionhabiliteringen blev vi kallade till ett förberedande möte på Dart.
Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
onsdag 4 mars 2015
Intensivkommunikationsträning på Regionhabiliteringen
I två veckor har Wilmer varit på Regionhabiliteringen för att intensivträna kommunikation. Jag tror att det snart har gått ett år sedan jag bad att få remiss från habiliteringen där vi bodde förut. Det var i vanlig ordning en annan förälder som tipsade om möjligheten. Eftersom sonen hade svårt att göra sig förstådd i en icke-tecknande skolmiljö, och helst uttryckte sig i ett- eller tvåordssatser samt hade otydligt tal kände jag att det var värt att prova. Särskilt som logopeden inte jobbade med språkträning, och den pensionsmässiga talpedagogen på förra skolan oftast var sjukskriven .
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.
söndag 1 mars 2015
Universeum i Göteborg
Universeum har en Mammut-utställning på taket i några månader. Wilmer ville gärna åka dit och han trivs med att springa runt på Universeum några timmar och upptäcka och prova allt som finns. Själv blir jag rätt matt efter ett tag, det är mycket folk och bullrigt och trångt. Även i kaféet och restaurangen. Men som tur är kan man slå sig ner med medhavd matsäck på några ställen innan man tar en runda till i byggnaden och avslutar med att klappa de skriande mammutarna en sista gång.
söndag 22 februari 2015
Trolle cup i Kläppen.
Efter vurpan i backen med alla guppen var Wilmer betydligt försiktigare. Men speakern, en av alla duktiga skidlärare, är alldeles underbar på att heja honom in i mål och Wilmer stortrivs:)
Och bakom Wilmer skymtar man orädda Klara som snabbt och säkert susar nerför backen!
fredag 20 februari 2015
liten filmsnutt skidåkning från sportlovet i Kläppen.
tisdag 17 februari 2015
Sportlov i Kläppen 2015 - att vara en del av ett sammanhang.
Vi har haft ett härligt sportlov i Kläppen tillsammans med Svenska
downföreningens nätverk Väst.
Varje familj bokade sitt eget boende men alla bodde
nära varandra och det fanns ett gemensamt samlingsrum med möjlighet att titta på film och umgås på kvällarna när man kände för det. På förmiddagen gick barnen i
skidskola med duktiga och engagerade privatlärare. Det var jätteroligt att se hur
barnen utvecklades och upptäckte glädjen med skidåkning. Några ungar hade varit i fjällen flera gånger och svischade vant och säkert nerför de flesta backar medan nybörjare och de mer ovana åkte mer försiktigt eller helt enkelt vägrade försöka:) Då kändes det särskilt bra att vara där en hel vecka så att alla fick möjlighet att utvecklas i sin egen takt.
Efter skidskolan ville många barn fortsätta utforska backarna med syskon och föräldrar tills orken tröt. Då kunde man grilla korv i backen, dra sig tillbaka till lägenheten eller rentav ta stolliften upp till Toppstugans restaurang för att locka barnen till nya åk efter lunch eller fika. Det ordnades trollsafari för barnen och föräldrar kunde delta i Kläppens arrangemang
Manchestermorgon med frukost i Toppstugan samt bada i vedeldad badtunna på kvällarna. Himla trevligt var det och vi hade till och med tur med vädret!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)