söndag 10 maj 2015

Passalens vattendag

Föreningen Passalen ordnar många aktiviteter för funkisbarn och ungdomar i Göteborgsområdet.
Igår var det vattendag i Långedrag. Man kunde prova på segling, göra egna knappar med nål på, minns inte vad de heter. Och så hade de uppblåsbara vattenbollar - eller vad de nu kan heta - med sig!

torsdag 7 maj 2015

Valde mellan Widgit go och Predictable


W hade tid hos Dart Göteborg för ytterligare en utprovning av kommunikationsapp. Han testade grid player, widgit go och predictable ännu en gång. Predictable var väldigt lockande, bara tryck på en bokstav och en massa ordförslag kommer upp automatiskt. Nya ord memoreras. Men det är också en mängd svåra ord som någon måste förklara. Och appen kostar ca 1500 kr ...
Så vi valde Widgit Go. Den saknar ordprediction och möjlighet att skriva bokstäver löpande, och det är synd. Men istället kan man bygga upp ord och bild bank med underkategorier för olika användningsområden och teman. Några mallar följde med och några kunde man köpa till för några tior. T ex Guldlock och de tre björnarna finns om saga som läses upp när man klickar sig vidare till nästa blad. Och en variant där barnet ska sätta ihop alla ord på sidan till en korrekt mening. Samt en tredje variant där barnet trycker på rätt påstående om Guldlock. Övningen där man ska kombinera ord till mening känns helt rätt för Wilmer. Han vet precis vad som händer i Guldlock men har svårt att återberätta med mer än enstaka ord, samt behärskar inte att skriva en fullständig och korrekt mening. Orken har tidigare gått åt till att försöka stava ...
Widgit Go har widit bildbas men man kan köpa till teckenbilder och lägga in egna foton.
Efter att jag lärt mig det grundläggande har jag gjort en mapp i Widgit go om Europas länder där Wilmer kan klicka sig ner i underkategorier och trycka på ord med foton, dvs "skriva" vilken världsdel, huvudstad, viktiga städer, industri, språk, flagga, sevärdheter etc som tillhör ett visst land. Texten kan sparas och mailas för utskrift. Vet inte om det går att skriva ut direkt. Vi har inte kommit så långt än. Jag har också påbörjat en mapp för mail och brevskrivning där vi tillsammmans funderar på vilka verb, substantiv, pronomen etc som W vill använda när han skriver till någon. Sedan blir det nog en mapp för sagoberättande ... Det finns en mängd möjligheter. Och en del hinder ...  Jag frågade skolan om de provat mappen länder i Widgit. Men nej,blev svaret, för det funkar inte att använda Ipad i skolan  pga W tjatar om att se på youtubeklipp ...

Så här blev det när W "skrivit" om ett land.

torsdag 16 april 2015

Vad ska psykologtest vara bra för?

 Det har jag ofta undrat. Och jag är inte ensam om att ifrågasätta psykologtestens värde och tillförlitlighet:

Uncommon Sense: False Negatives: Evaluations of Functionally "Nonv...: My daughter Maya, like many children with special needs, has undergone (too) many evaluations. Her skills and knowledge have been quantifie...

Europas länder - tankekarta om Spanien, gjord i Popplet

I skolan jobbar de med Europas länder. 
Eleverna har fått varsin Mac, men Hargdatas program funkar inte på de apparaterna.
Personalen har lyckats skramla igång en gammal pc och installerat InPrint och Symwriter på den.
Den här tankekartan har jag gjort i Popplet och använt fakta som fröken tycker att Wilmer bör kunna och jag lyckats få info om ... det är inte alltid det går.  Eftersom han har starkt och bra visuellt minne verkar funkar bäst för  hans inlärning verkar vara en kombination av olika bild-input med förklaringar.. T ex att göra en liknande kommunikationskarta i InPrint, fast med mer förklarande text till bilderna och kombinera detta med faktatext i Symwriter (med teckenspråksbilder över orden, dvs välja ordlistan som är automatiskt kopplad till Bildbas tecken) Och sedan göra en Popplet tillsammans med Wilmer. Han får svara på frågor som t ex Vilket land? Vad för industri? Berg? Städer? Floder? Målet är förstås att han gör en själv i samband med undervisning i skolan men där är vi inte än. Man kan leta bilder tillsammans, men det tar på krafterna så det effektivaste är om en bildkatalog är förberedd så är det bara för sonen att välja.
Popplet är lättare och snabbare att hantera för honom (och mig) än InPrint. Och för att kommunikationskartan/tankekartan ska fylla sitt syfte behöver pedagogen/resursen vara förebild och peka på varje bildruta/textruta samtidigt som hen pratar,  tills eleven kopplar ihop sambanden.

tisdag 14 april 2015

Teckenspråkshelg med DHB Västra

Varje år arrangerar DHB Västra teckenspråkskurser: mammahelg (för kvinnliga anhöriga samt personal), pappahelg (manliga anhöriga samt personal) och familjehelg.
Jag behöver verkligen fylla på teckenförrådet, det var ett par år sedan jag avslutade TUFF-utbildningen och som med allting annat gäller det att ligga steget före barnet och vara förebild.
Syskon över 12 år kan delta i teckenspråksundervisningen om de föredrar det framför att vara med på barn- och ungdomsaktiviteterna.
Nordiska folkhögskolan i Kungälv fixar boendet, lektionerna och barnledare. Skolan har  TUFF- och teckentolkutbildning under veckorna och kan erbjuda teckenspråkiga barnledare samt bra teckenspråkslärare.
Medan jag fick teckenspråksundervisning lekte Wilmer med de andra barnen, spelade brännboll och bowling samt såg på film. Särskilt roligt var det att skolans rektor kom fram och berättade hur imponerad hon var av Wilmers teckenspråk!  Hon hade stått och betraktat honom en stund medan barnen såg Kalle och Chokladfabriken och lagt märke till att Wilmer teckentolkade filmen så gott han kunde. (ordet blockera kunde han t ex inte, bra för mig att veta) Både teckenspråk och tal har utvecklats enormt sedan han började i en teckenspråkig skola, vilket ställer  högre kvar på oss föräldrar så klart. Därför är det så bra att DHB Västra ordnar dessa kurser till en rimlig peng. Hörselvården har också teckenkurs och den är gratis, men bara ett par timmar en gång i månaden här i Göteborg och kursen är tänkt som förberedande TUFF.  (Vänersborg erbjöd teckenspråk varannan vecka och fler timmar per gång)
Den första bilden är tagen utanför elevhuset där vi bor - vi väntar på kompisar för att gå till gemensamt samkväm på kvällen, och den andra bilden togs utanför huvudbyggnaden före frukost nästa morgon. Bara det att gå till dukat bord 2-3 gånger om dagen ...
 

söndag 12 april 2015

Passalen-kören

Jag vill så klart att Wilmer ska få prova på olika fritidsaktiviteter, precis som hans äldre bröder har gjort.
Där vi bor nu finns ganska mycket att välja mellan och här finns även Passalen som arrangerar olika aktiviteter under devisen "fritid för alla" och de har även syskongrupper. Wilmer har varit med på deras seglarläger och vi har träffat Göran när han varit på RBU träffar och spelat för barnen. Så när en vän berättade om Passalenkören så frågade jag om W fick prova. Han är yngst i sin grupp, och blygast.
Icke ett ljud kommer över hans läppar och han försöker teckentolka sångerna som kören sjunger ... ändå vill han gärna åka dit.
  

Och en kväll var det dags att uppträda på Göteborgs Stadsteater! Två sånger skulle Passalens hjältar sjunga för att inviga en danstävling. Något som Passalen fixar för att de tycker det är viktigt att ungdomarna får synas och vara en del av samhället. Även jag tyckte det var spännande att få se hur det ser ut bakom scenen. Långa vindlande korridorer, festligt inredda loger, skålar med godis och chips, även buffé med olika maträtter. Våra barn fick känna sig som stjärnor för några timmar. Kören sjöng en egen version av "Här är jag" och "Kom igen" med en härlig energi som möttes av publikens uppriktiga jubel. Magiskt! Salongen var i stort sett fullsatt. Efter uppträdandet ville W stanna kvar någon timme och titta på de fantastiska dansarna som tävlade. En väldigt trevlig och inspirerande kväll!

lördag 4 april 2015

Om att läsa recept och baka påsktårta


 Vi bakade chokladcheesecake, en glutenfri variant som brukar se olika ut varje gång men oftast smakar bra:) När jag tog fram receptet sa W att texten var för liten, och jag fick springa iväg och skriva ut den i font 28 istället. Under tiden sysselsatte han sig med att forma kycklingar och maskar av mandelmassa. Med större storlek på texten kunde han läsa och följa anvisningarna, åtminstone tills smeten var blandad, sedan ville han bara smaka ...

onsdag 25 mars 2015

Widgit Go, skrivstöd och pratAPParat


För ett tag sedan (på regionhabiliteringen) provade W ett par olika kommunikationsstödjande appar; Widgit Go från Hargdata och Grid Player.
För att han oftast uttrycker sig i enstaka ord eller korta meningar som inte är grammatiskt korrekta.
För att personer som inte känner honom, och inte kan teckenspråk, inte förstår vad han vill säga.
Syftet är inte i första hand att han ska använda appen istället för tal/tecken utan som ett stöd tills han lärt sig hur man uttrycker sig.
Till exempel fick han spela "Finns i sjön". Alla deltagare fick fem spelkort var. Om man vill kan man göra egna spelkortspar med tydliga motiv som  intresserar barnet. Bilder på korten hade lagts in i appen och när man tryckte på en bild sa en  röst vad bilden föreställde. Det fanns även knappar med texten "Har du kortet ...", "Ja, jag har ...." samt  "Nej, finns i sjön."
Jag tänker att man även skulle kunna lägga in meningar/ord för att diskutera regler innan spelet.
Sen började vi spela och tryckte på meningen samt önskat kort. W kunde inte reglerna, och knappt jag heller, för vi inte spelar kort särskilt ofta, pga dåliga förlorare aptrist.  Men han förstod snabbt hur man skulle gå till väga, tyckte det var kul att trycka på rätt knapp och lyssnade intensivt. När han läst och lyssnat på meningen ett antal gånger  hände det att han själv sa hela frasen. Ett roligt sätt att språkträna! (och lära sig spela kort) Widgit go är en app som ännu  inte är förskrivningsbar, i all fall inte där vi bor,  och den saknar tangentbord. Priset är ca 600 kr.







fredag 20 mars 2015

Rocka sockorna - stötta det annorlunda

Den 21 mars är det Internationella Downs syndrom-dagen. Men redan idag bär vi udda strumpor för att uppmärksamma dagen och för att vi gillar olika och tycker att mångfald berikar.

torsdag 12 mars 2015

Tydliga scheman, stora och små

Eftersom W har synnedsättning provade Regionhabiliteringen att sätta upp schema för dagen med stora, tydliga bilder. Varje morgon gick de igenom vad som skulle hända med Wilmer och var också noga med att peka på klockslagen. Även om W delvis kan avläsa en klocka (tjugo i, fem över halv mm är fortfarande svårt) är det inte detsamma som att ha tidsuppfattning, så det vill vi öva på.

Med hjälp av ett tydligt schema och genomgång gick dagen väldigt lätt och smidigt. W visste vad som förväntades av honom och jobbade på utan protester.  Under arbetspassen provade man olika saker för tydliggörande: bildstöd med bra kontrast, program/appar som t ex grid player och widgit go, tsp, pratkartor.
Man kan konstatera att när materialet var intressant, visuellt tilltalande och med tydliga instruktioner - ju mer motiverad blev Wilmer. Det låter självklart, men i skolvärlden finns det gott om trista, otydliga arbetsböcker med plottriga bilder, där man kan undra vad syftet med uppgiften egentligen är.


 FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b: Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
B) godta och underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift, förstorande och alternativ kommunikation som personer med funktionsnedsättning själva valt