15 maj (fast på Dalheimers hus hemsida står det 16 maj) är sista anmälningsdatum till Kommunikationskarnevalen i Göteborg 2-3 juni. Privatpersoner betalar 1500 kr+moms för att lyssna på föreläsningarna. Utställningen är gratis. Läs mer och anmäl dig här
Det brukar vara jättebra, det svåraste är att välja vilka föreläsningar man vill gå på.
I år kommer jag antagligen att stå en stund vid Darts monter där de presenterar
Dart-KomHit utvecklingsprojekt. Som representant för DHB Västra (är med i referensgrupp) har jag haft förmånen att följa Darts fantastiska engagemang för barns rätt till kommunikation i vårdsammanhang. Mycket intressant och lärorikt! På Darts hemsida finns även massor av bildstöd att hämta hem.
torsdag 15 maj 2014
söndag 27 april 2014
Inkluderande barnkalas
W går inkluderad i en vanlig klass 4. När han fyller år brukar han önska sig kalas på Lek och busland, och i år var det fjärde gången vi var på just det här stället. Alla i klassen är bjudna, och alla brukar komma utom en. W bjuder även kompisar med speciella behov och alla barnen leker tillsammans.
Skulle det uppstå något problem, som t ex att något utomstående barn (anläggningen är ju öppen för allmänheten) retar W eller bråkar med honom, så kommer klasskamraterna genast till undsättning.
I år var en för klassen ny kille med DS med på kalaset, och särskilt en av tjejerna var väldigt mån om att han skulle trivas. När flickans pappa kom för att hämta henne efter kalaset sprang hon fram och berättade att hon fått en ny kompis!
onsdag 2 april 2014
Tänndalen - skidsemester
Vi har åkt skidor i Tänndalen en vecka. Fantastisk natur, mäktiga snötäckta berg som som glänser som maräng i solen. Jag gillar inte att resa långt, högt eller djupt, så att åka till fjäll ca 70 mil bort i ca 8-9 timmar är inte är egentligen inte min grej, ändå tycker jag det är värt det.
Man bör dock undvika fjällvägen, dvs väg 311. Förra året när vi skulle till Funäsdalen kändes det som om vi hamnat mitt ute på en halkig grusväg på fjället, ödsligt som bara den, och ingen mobiltäckning. Aldrig mer, sa vi, nästa gång tar vi vägen över Mora istället för Sälen. Så det gjorde vi i år, men sen svängde vi av vid stora skyltar mot Funäsfjällen och hamnade återigen på den där helvetesvägen ...
Sensmoral: Lita inte blint på gps:en utan google mappa ordentligt innan resa.
I Tänndalen finns fantastiska längdskidspår som vi ville prova, så vi släpade som vanligt med oss all utrustning, men som vanligt, efter några timmars slalom orkade vi inte ladda om för en tur i spåren.
Men nästa gång så ...
Wilmer är nästan mer osäker i backen än jag, så vi bokade ett par skidlektioner åt honom. Här är han med sin skidlärare. Ser ni staketet i slutet av filmen? Följande dag hade staketet flyttats närmare backen, men det observerade inte Wilmer (som ser hälften så bra som vi andra, med glasögon).Han väjde dock fint för folk och föremål innan han for rätt in i nätet, gjorde en saltomortal rätt upp och över nätet och sedan studsade runt flera varv innan han blev liggandes på marken och vi trodde att han brutit sig fördärvad. Liftskötaren hoppade jämfota över nätet rusade fram till Wilmer och ringde efter vårdpersonal. Men då reste sig lyckligtvis Wilmer på vingliga ben och ropade "Jag mår bra!"
Man bör dock undvika fjällvägen, dvs väg 311. Förra året när vi skulle till Funäsdalen kändes det som om vi hamnat mitt ute på en halkig grusväg på fjället, ödsligt som bara den, och ingen mobiltäckning. Aldrig mer, sa vi, nästa gång tar vi vägen över Mora istället för Sälen. Så det gjorde vi i år, men sen svängde vi av vid stora skyltar mot Funäsfjällen och hamnade återigen på den där helvetesvägen ...
Sensmoral: Lita inte blint på gps:en utan google mappa ordentligt innan resa.
I Tänndalen finns fantastiska längdskidspår som vi ville prova, så vi släpade som vanligt med oss all utrustning, men som vanligt, efter några timmars slalom orkade vi inte ladda om för en tur i spåren.
Men nästa gång så ...
Wilmer är nästan mer osäker i backen än jag, så vi bokade ett par skidlektioner åt honom. Här är han med sin skidlärare. Ser ni staketet i slutet av filmen? Följande dag hade staketet flyttats närmare backen, men det observerade inte Wilmer (som ser hälften så bra som vi andra, med glasögon).Han väjde dock fint för folk och föremål innan han for rätt in i nätet, gjorde en saltomortal rätt upp och över nätet och sedan studsade runt flera varv innan han blev liggandes på marken och vi trodde att han brutit sig fördärvad. Liftskötaren hoppade jämfota över nätet rusade fram till Wilmer och ringde efter vårdpersonal. Men då reste sig lyckligtvis Wilmer på vingliga ben och ropade "Jag mår bra!"
fredag 28 mars 2014
Som så många andra skriver jag ...
Somligt gör en trött...
Somliga morgnar kliver min kropp upp ur sängen och tar itu med vardagssysslorna, fastän själen ligger kraftlös kvar och stirrar in i väggen.
På senaste uppföljning-av-åtgärdsprogram-mötet läste speciallärare Eva-Lena upp samma kortsiktiga mål som de senaste gångerna. Suck.
Till exempel i matte ska sonen kunna positionssystemet, skilja på ental, tiotal och hundratal och använda vid räkning.
Jag sa att jag tycker att han kan det , är det inte dags att gå vidare? (han räknar hemma och jag har filmat honom då) "Vad är det som krävs?" Speciallärare Eva-Lena flackade med blicken och menade att kunskapen inte var befäst.
Jag frågade klasslärare Å vad som krävs, och hon sa att det vore bra om han kunde räkna på det nya sättet för det är så mycket tydligare. Specialläraren sa att det hade hon inte gjort med Wilmer för det kunde hon inte .Klassläraren sa att hon lät W använda miniräknare och det klarade han galant. Jaha?
Ännu har jag inte sett till vare sig åp eller utvärdering, bara fått det uppläst på mötet, så jag vet inte om de gjort några ändringar efteråt, men jag tillåter mig att tvivla.
Angående engelska så var det kortsiktiga målet, återigen, att kunna några engelska fraser.
Jag frågade hur mycket de hade jobbat med det och med vad.
Speciallärare Eva-Lena sa att W fått jobba i Little Bridge.
"Det är ett jättebra program, men var i programmet finns de där fraserna och hur har ni övat?"
Speciallärare svarar att det vet hon inte, och så lägger hon till:
MAN FÅR INTE STÄLLA FÖR HÖGA KRAV!
Alltså, om man inte arbetar med kortsiktiga mål, hur ska då eleven kunna nå dem?
Inget ont som inte har något gott med sig ... :)
På senaste uppföljning-av-åtgärdsprogram-mötet läste speciallärare Eva-Lena upp samma kortsiktiga mål som de senaste gångerna. Suck.
Till exempel i matte ska sonen kunna positionssystemet, skilja på ental, tiotal och hundratal och använda vid räkning.
Jag sa att jag tycker att han kan det , är det inte dags att gå vidare? (han räknar hemma och jag har filmat honom då) "Vad är det som krävs?" Speciallärare Eva-Lena flackade med blicken och menade att kunskapen inte var befäst.
Jag frågade klasslärare Å vad som krävs, och hon sa att det vore bra om han kunde räkna på det nya sättet för det är så mycket tydligare. Specialläraren sa att det hade hon inte gjort med Wilmer för det kunde hon inte .Klassläraren sa att hon lät W använda miniräknare och det klarade han galant. Jaha?
Ännu har jag inte sett till vare sig åp eller utvärdering, bara fått det uppläst på mötet, så jag vet inte om de gjort några ändringar efteråt, men jag tillåter mig att tvivla.
Angående engelska så var det kortsiktiga målet, återigen, att kunna några engelska fraser.
Jag frågade hur mycket de hade jobbat med det och med vad.
Speciallärare Eva-Lena sa att W fått jobba i Little Bridge.
"Det är ett jättebra program, men var i programmet finns de där fraserna och hur har ni övat?"
Speciallärare svarar att det vet hon inte, och så lägger hon till:
MAN FÅR INTE STÄLLA FÖR HÖGA KRAV!
Alltså, om man inte arbetar med kortsiktiga mål, hur ska då eleven kunna nå dem?
Inget ont som inte har något gott med sig ... :)
måndag 24 februari 2014
Hur funkar bilsemester om barnet har matallergi och funktionshinder? Eller: recension av tre tyska djurparker!
En regnig sommardag förra året, frågade sambon om vi möjligtvis hade lust att åka ut
i Europa, några hundra mil eller så, för i så fall hade han möjlighet att låna bil. Ja,
varför inte?


Hannovers djurpark, http://www.zoo-hannover.de/startseite.html?L=6 ca 25 mil från Kiel, blev första riktiga stopp på vägen. En vuxen fick fritt inträde som ledsagare. Djurparken är indelad i olika temaområden och man kunde åka flodbåt. Sonen uppskattade ”elefant-teatern” med djur och skötare som uppträdde. Rejäla lekplatser fanns också, överlag en mycket trevlig djurpark, så här borde vi planerat in en heldag eller två.

Istället åkte vi vidare på kvällen till Frankfurt, 35 mil. För vi tänkte att då kunde gå in på Frankfurts zoo nästa morgon när det öppnade. Fast vi orkade liksom inte upp så tidigt …så sonen fick inte tillräcklig med tid att leka av sig.
http://www.zoo-frankfurt.de är en äldre djurpark som håller på att moderniseras bit för bit. Mindre än Hannovers zoo, men tillräckligt stort för att tillbringa en heldag, om man inte som vi ville vidare för att inte spräcka tidsplanen. Även här erbjuds fritt inträde för ledsagare.



Färden gick vidare mot södra Frankrike och vi tillbringade några dagar i Carcassonne med omnejd och badade och besökte medeltida slott och byar. I närheten av lägenhetshotellet fanns en stor supermarket med mjölkfri soyghurt. En utflykt till förhistoriska parken (parc préhistorique, Tarascon) hanns också med.


På hemvägen till Sverige stannade vi vid ännu en djurpark ... Allwetter zoo i Munster, Tyskland. De erbjöd fritt inträde för en ledsagare. Förutom de sedvanliga djurparksdjuren, kan man se en delfin- och sjölejonshow samt rasta barn på en stor och fin lekplats, syns bara en liten del av den på bilden. På det hela taget var det en trevlig resa, men nästa gång ska jag nog planera lite bättre och se till så vi har mer tid överallt. Apropå tid så skenade den iväg på slutet, vi måste landa i Göteborg ett visst datum för att lämna tillbaka bilen, och så hade vi anmält sonen till Passalens seglarskola, så vi valde att åka Kielfärja på hemvägen också.
Sonen har pratat om djurparker ända sen DHB och Downföreningens
nätverk ordnade utflykt till Borås djurpark i våras och vi tillbringade timmar i giraffstallet.
Djurparker finns det väl gott om i Europa, tänkte vi,
och så kan vi säkert besöka några gamla slott och sånt som roar oss vuxna också.
Men hur fungerar en långfärdssemester med ett barn med
glutenintolerans, spannmålsallergi och mjölkallergi? ”Det måste väl ändå vara
lika vanligt som här. Alpro är väl ett tyskt märke?” menade sambon och tyckte
att vi kunde köpa livsmedel längs vägen, eftersom det liksom blev fullt i
bilen ändå. För säkerhets skull packade vi ner
glutenfri pasta och några soyghurt i kylväskan och det var bra för inte ens Stena
Line erbjöd mjölkfritt (eller glutenfritt för den delen) som frukostalternativ.
Inga tyska eller franska hotell heller. Och det fanns absolut inte att köpa i alla
livsmedelsaffärer. Men hotellpersonalen (vi tog in på 6 olika hotell under resan) var alltid vänlig och hjälpsam och lät
oss ha soyghurt i deras kyl, eller gav oss en hink med is(!) när inte det fanns kylskåp på rummen.

Vi åkte över med Kielfärjan eftersom bilen lånades under en begränsad tid, Nicke Nyfiken var med ombord till sonens förtjusning (ca 20 minuter på kvällen hälsade Nicke på barnen och dansade med dem) och det fanns mycket att pyssla med, så den båtturen vill han göra fler gånger. (Barnmenyns köttbullar och korv var gluten- och mjölkfria enligt servitören, så sonen behövde inte svälta heller.)

Istället åkte vi vidare på kvällen till Frankfurt, 35 mil. För vi tänkte att då kunde gå in på Frankfurts zoo nästa morgon när det öppnade. Fast vi orkade liksom inte upp så tidigt …så sonen fick inte tillräcklig med tid att leka av sig.
http://www.zoo-frankfurt.de är en äldre djurpark som håller på att moderniseras bit för bit. Mindre än Hannovers zoo, men tillräckligt stort för att tillbringa en heldag, om man inte som vi ville vidare för att inte spräcka tidsplanen. Även här erbjuds fritt inträde för ledsagare.



Färden gick vidare mot södra Frankrike och vi tillbringade några dagar i Carcassonne med omnejd och badade och besökte medeltida slott och byar. I närheten av lägenhetshotellet fanns en stor supermarket med mjölkfri soyghurt. En utflykt till förhistoriska parken (parc préhistorique, Tarascon) hanns också med.

På hemvägen till Sverige stannade vi vid ännu en djurpark ... Allwetter zoo i Munster, Tyskland. De erbjöd fritt inträde för en ledsagare. Förutom de sedvanliga djurparksdjuren, kan man se en delfin- och sjölejonshow samt rasta barn på en stor och fin lekplats, syns bara en liten del av den på bilden. På det hela taget var det en trevlig resa, men nästa gång ska jag nog planera lite bättre och se till så vi har mer tid överallt. Apropå tid så skenade den iväg på slutet, vi måste landa i Göteborg ett visst datum för att lämna tillbaka bilen, och så hade vi anmält sonen till Passalens seglarskola, så vi valde att åka Kielfärja på hemvägen också.
onsdag 12 februari 2014
Skidresa till Norge
I helgen var vi i Norge, närmare bestämt Trysil, och åkte skidor. Vi har inte varit där förut, men det blev genast en favorit!
Lite långt att resa kanske, men många härliga backar, ett superfint lägenhetshotell bredvid liften, och ett spa med bastu, bubbelpool och bassänger både ute och inne. (Och hotellgäster betalade halva priset, dvs 100 Nok för att komma in på detta spa.)
Tänkte inte på att försöka fixa ledsagarintyg eller kolla vad som gällde innan resa, men det gick att ordna ledsagarliftkort på plats, fast de var lite motsträviga och ville helst ha ett intyg så tänk på att skaffa det om det behövs.
Wilmer har inte full kontroll på skidorna, bromsa och svänga är ingen självklarhet. Knappliftar går ganska bra men ankarlift fixar han inte på egen hand. Synnedsättningen underlättar inte precis heller ... när det snöade och han hade skidglasögon utanpå starka glasögon, såg han inte mycket.
Men det gick rätt bra ändå, särskilt när storebröderna åkte med, då ville och vågade han mer.
Wilmer tyckte det helt okey att stå på skidor några timmar, särskilt som han fick bada i bassängen så mycket han orkade på kvällarna. Personligen föredrog jag bubbelpoolen utomhus, lite otippat när man varit ute i snöfall halva dagen, men himla avkopplande och mysigt.
tisdag 4 februari 2014
Simskola, kom-i-håg pekkarta (kommunikationskarta)
Simskolan har börjat igen! Eller snarare simträningen, för i år får han äntligen flytta upp till Bläckfiskens teknikgrupp. I praktiken ingen större skillnad eftersom alla barn har varsin tränare (pga barnens olika funktionsnedsättning) så det blir individanpassat, men när W ser nybörjare guppa omkring på färgglada skumkorvar(flexistång) blir han också sugen på att leka istället för att göra som tränaren säger. Leka är bra, men då är det billigare att gå dit på vanlig badtid, tycker jag. Dessutom så står flera barn på kö till simskolan.
Men, när vi pratat om att sluta så säger han att han vill fortsätta, så vi kör väl ett tag till. Jag tänker att det blir bra att se förebilder i teknikgruppen. Och att det kanske är dags att prova bildstöd ...
Jag gjorde en A4 kommunkationskarta i In Print och laminerade. Den verkar tåla att ligga en stund i vatten, W provade genast. 8 längder tänkte jag var ett bra strävansmål, eftersom det är 200 meter. Men ska jag utvärdera efter första gången så bör nog finnas valmöjlighet 1 längd ... samt rutor med text som t ex "fort" och "noga" och varför inte "lyssna":)
Men, när vi pratat om att sluta så säger han att han vill fortsätta, så vi kör väl ett tag till. Jag tänker att det blir bra att se förebilder i teknikgruppen. Och att det kanske är dags att prova bildstöd ...
Jag gjorde en A4 kommunkationskarta i In Print och laminerade. Den verkar tåla att ligga en stund i vatten, W provade genast. 8 längder tänkte jag var ett bra strävansmål, eftersom det är 200 meter. Men ska jag utvärdera efter första gången så bör nog finnas valmöjlighet 1 längd ... samt rutor med text som t ex "fort" och "noga" och varför inte "lyssna":)
onsdag 29 januari 2014
Veckans pianoläxa
Det här är veckans pianoläxa, "Walzing Elephants." Den finns i nivå 1 i Bastien Piano Basics, (jag köpte den engelska versionen på Amazon.uk) och jag har skannat in sidan och förstorat så att noterna syns bättre. Wilmer går tredje terminen på Kulturskolan. I början kunde han knappt träffa rätt tangent med rätt finger, det gick bara inte att styra handen, men finmotoriken utvecklas ju mer han tränar. Fast det vill han inte alltid, i alla fall inte den lilla stund varje dag som jag tycker vore bra. Men när det är dags för pianolektion rusar han upp för de gamla stentrapporna till den lilla salen högst upp i Kulturskolan. Han har inget emot att spela, men vill helst inte lägga tid på att öva, så ibland tar det flera veckor att traggla igenom ett nytt stycke, men det gör ingenting, fröken Anna och jag gläds över de framsteg han gör. Med tiden lär han sig att övning ger färdighet, och han är stolt över att visa vad han kan. Förra terminen började han, som har expressiv språkstörning, sjunga med i melodin, det har han inte lyckats med tidigare. Så både finmotorik, prosodi och taktkänsla utvecklas. Och förmågan att läsa noter. Och jag tror att musik och måleri är bra verktyg för att hitta lugn och må bra.
Pianolektionen varar 20 minuter. Men tid är inte riktigt Wilmers grej. Så ibland liksom försjunker han in i pianots vackra svarta spegelyta och gör roliga grimaser iställer för att spela, och varken hör eller ser oss andra i rummet. Jag brukar bli lite stressad då, det är trots allt fröken Annas dyrbara tid vi tar upp med sådant bus och jag är rädd att hon kanske ledsnar, det är första gången hon undervisar ett barn som har Downs syndrom. Men fröken Anna är klok och än så länge tålmodig, hon brukar breda ut alla notböcker hon har, samt komplettera med sjalar, för att täcka pianot så Wilmer kan koncentera sig bättre. Då funkar det ganska bra, men inte helt, att återfå fokus. Men så en dag kom jag på att vi förstås kan använda bildstöd, både på lektionen och hemma.
Jag pratade med pianofröken och vi kom fram till att vi provar med fyra inplastade kort, som Wilmer kan dra i tur och ordning, så att han kommer ihåg vad som gäller på lektionen och förhoppningsvis känner större delaktighet när han får välja. Hittills funkar det faktiskt jättebra, fast pappret är lite tunt så han kan se texten på andra sidan och väljer helst "spela läxa" först, men det är ju helt okey:)
fredag 24 januari 2014
Bokat skidresa!
Jag undrar hur det kommer att gå i år. Förra året, efter ett par privatlektioner med fantastiska Ida, kunde och vågade Wilmer åka så här.
Men före det var det en lång period med hänga-lealöst-i-sele som gällde, och det var förstås görtungt för den som åkte bakom och höll emot. Med tanke på att sonen varken ser eller hör jättebra, samt att jag sällan lämnar barnbacken pga höjdrädd, känns det lite läskigt att åka bakom. Jag vet inte om jag klarar av att åka ikapp, åka förbi och bromsa oss båda, men jag misstänker att jag kommer att få tillfälle att testa det:) Vore bra om han ville ha hörapparaterna på, eller kanske något liknande Scala Rider headset/teamset skulle funka bättre? Fast det är inte säkert att han gör som jag säger även om han hör mig ...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)