Det har jag ofta undrat. Och jag är inte ensam om att ifrågasätta psykologtestens värde och tillförlitlighet:
Uncommon Sense: False Negatives: Evaluations of Functionally "Nonv...: My daughter Maya, like many children with special needs, has undergone (too) many evaluations. Her skills and knowledge have been quantifie...
torsdag 16 april 2015
Europas länder - tankekarta om Spanien, gjord i Popplet
I skolan jobbar de med Europas länder.
Eleverna har fått varsin Mac, men Hargdatas program funkar inte på de apparaterna.
Personalen har lyckats skramla igång en gammal pc och installerat InPrint och Symwriter på den.
Den här tankekartan har jag gjort i Popplet och använt fakta som fröken tycker att Wilmer bör kunna och jag lyckats få info om ... det är inte alltid det går. Eftersom han har starkt och bra visuellt minne verkar funkar bäst för hans inlärning verkar vara en kombination av olika bild-input med förklaringar.. T ex att göra en liknande kommunikationskarta i InPrint, fast med mer förklarande text till bilderna och kombinera detta med faktatext i Symwriter (med teckenspråksbilder över orden, dvs välja ordlistan som är automatiskt kopplad till Bildbas tecken) Och sedan göra en Popplet tillsammans med Wilmer. Han får svara på frågor som t ex Vilket land? Vad för industri? Berg? Städer? Floder? Målet är förstås att han gör en själv i samband med undervisning i skolan men där är vi inte än. Man kan leta bilder tillsammans, men det tar på krafterna så det effektivaste är om en bildkatalog är förberedd så är det bara för sonen att välja.
Popplet är lättare och snabbare att hantera för honom (och mig) än InPrint. Och för att kommunikationskartan/tankekartan ska fylla sitt syfte behöver pedagogen/resursen vara förebild och peka på varje bildruta/textruta samtidigt som hen pratar, tills eleven kopplar ihop sambanden.
Eleverna har fått varsin Mac, men Hargdatas program funkar inte på de apparaterna.
Personalen har lyckats skramla igång en gammal pc och installerat InPrint och Symwriter på den.
Den här tankekartan har jag gjort i Popplet och använt fakta som fröken tycker att Wilmer bör kunna och jag lyckats få info om ... det är inte alltid det går. Eftersom han har starkt och bra visuellt minne verkar funkar bäst för hans inlärning verkar vara en kombination av olika bild-input med förklaringar.. T ex att göra en liknande kommunikationskarta i InPrint, fast med mer förklarande text till bilderna och kombinera detta med faktatext i Symwriter (med teckenspråksbilder över orden, dvs välja ordlistan som är automatiskt kopplad till Bildbas tecken) Och sedan göra en Popplet tillsammans med Wilmer. Han får svara på frågor som t ex Vilket land? Vad för industri? Berg? Städer? Floder? Målet är förstås att han gör en själv i samband med undervisning i skolan men där är vi inte än. Man kan leta bilder tillsammans, men det tar på krafterna så det effektivaste är om en bildkatalog är förberedd så är det bara för sonen att välja.
Popplet är lättare och snabbare att hantera för honom (och mig) än InPrint. Och för att kommunikationskartan/tankekartan ska fylla sitt syfte behöver pedagogen/resursen vara förebild och peka på varje bildruta/textruta samtidigt som hen pratar, tills eleven kopplar ihop sambanden.
tisdag 14 april 2015
Teckenspråkshelg med DHB Västra
Varje år arrangerar DHB Västra teckenspråkskurser: mammahelg (för kvinnliga anhöriga samt personal), pappahelg (manliga anhöriga samt personal) och familjehelg.
Jag behöver verkligen fylla på teckenförrådet, det var ett par år sedan jag avslutade TUFF-utbildningen och som med allting annat gäller det att ligga steget före barnet och vara förebild.
Syskon över 12 år kan delta i teckenspråksundervisningen om de föredrar det framför att vara med på barn- och ungdomsaktiviteterna.
Nordiska folkhögskolan i Kungälv fixar boendet, lektionerna och barnledare. Skolan har TUFF- och teckentolkutbildning under veckorna och kan erbjuda teckenspråkiga barnledare samt bra teckenspråkslärare.
Medan jag fick teckenspråksundervisning lekte Wilmer med de andra barnen, spelade brännboll och bowling samt såg på film. Särskilt roligt var det att skolans rektor kom fram och berättade hur imponerad hon var av Wilmers teckenspråk! Hon hade stått och betraktat honom en stund medan barnen såg Kalle och Chokladfabriken och lagt märke till att Wilmer teckentolkade filmen så gott han kunde. (ordet blockera kunde han t ex inte, bra för mig att veta) Både teckenspråk och tal har utvecklats enormt sedan han började i en teckenspråkig skola, vilket ställer högre kvar på oss föräldrar så klart. Därför är det så bra att DHB Västra ordnar dessa kurser till en rimlig peng. Hörselvården har också teckenkurs och den är gratis, men bara ett par timmar en gång i månaden här i Göteborg och kursen är tänkt som förberedande TUFF. (Vänersborg erbjöd teckenspråk varannan vecka och fler timmar per gång)
Den första bilden är tagen utanför elevhuset där vi bor - vi väntar på kompisar för att gå till gemensamt samkväm på kvällen, och den andra bilden togs utanför huvudbyggnaden före frukost nästa morgon. Bara det att gå till dukat bord 2-3 gånger om dagen ...
.jpg)
Jag behöver verkligen fylla på teckenförrådet, det var ett par år sedan jag avslutade TUFF-utbildningen och som med allting annat gäller det att ligga steget före barnet och vara förebild.
Syskon över 12 år kan delta i teckenspråksundervisningen om de föredrar det framför att vara med på barn- och ungdomsaktiviteterna.
Nordiska folkhögskolan i Kungälv fixar boendet, lektionerna och barnledare. Skolan har TUFF- och teckentolkutbildning under veckorna och kan erbjuda teckenspråkiga barnledare samt bra teckenspråkslärare.
Medan jag fick teckenspråksundervisning lekte Wilmer med de andra barnen, spelade brännboll och bowling samt såg på film. Särskilt roligt var det att skolans rektor kom fram och berättade hur imponerad hon var av Wilmers teckenspråk! Hon hade stått och betraktat honom en stund medan barnen såg Kalle och Chokladfabriken och lagt märke till att Wilmer teckentolkade filmen så gott han kunde. (ordet blockera kunde han t ex inte, bra för mig att veta) Både teckenspråk och tal har utvecklats enormt sedan han började i en teckenspråkig skola, vilket ställer högre kvar på oss föräldrar så klart. Därför är det så bra att DHB Västra ordnar dessa kurser till en rimlig peng. Hörselvården har också teckenkurs och den är gratis, men bara ett par timmar en gång i månaden här i Göteborg och kursen är tänkt som förberedande TUFF. (Vänersborg erbjöd teckenspråk varannan vecka och fler timmar per gång)
Den första bilden är tagen utanför elevhuset där vi bor - vi väntar på kompisar för att gå till gemensamt samkväm på kvällen, och den andra bilden togs utanför huvudbyggnaden före frukost nästa morgon. Bara det att gå till dukat bord 2-3 gånger om dagen ...
.jpg)
söndag 12 april 2015
Passalen-kören
Jag vill så klart att Wilmer ska få prova på olika fritidsaktiviteter, precis som hans äldre bröder har gjort.
Där vi bor nu finns ganska mycket att välja mellan och här finns även Passalen som arrangerar olika aktiviteter under devisen "fritid för alla" och de har även syskongrupper. Wilmer har varit med på deras seglarläger och vi har träffat Göran när han varit på RBU träffar och spelat för barnen. Så när en vän berättade om Passalenkören så frågade jag om W fick prova. Han är yngst i sin grupp, och blygast.
Icke ett ljud kommer över hans läppar och han försöker teckentolka sångerna som kören sjunger ... ändå vill han gärna åka dit.



Och en kväll var det dags att uppträda på Göteborgs Stadsteater! Två sånger skulle Passalens hjältar sjunga för att inviga en danstävling. Något som Passalen fixar för att de tycker det är viktigt att ungdomarna får synas och vara en del av samhället. Även jag tyckte det var spännande att få se hur det ser ut bakom scenen. Långa vindlande korridorer, festligt inredda loger, skålar med godis och chips, även buffé med olika maträtter. Våra barn fick känna sig som stjärnor för några timmar. Kören sjöng en egen version av "Här är jag" och "Kom igen" med en härlig energi som möttes av publikens uppriktiga jubel. Magiskt! Salongen var i stort sett fullsatt. Efter uppträdandet ville W stanna kvar någon timme och titta på de fantastiska dansarna som tävlade. En väldigt trevlig och inspirerande kväll!
Där vi bor nu finns ganska mycket att välja mellan och här finns även Passalen som arrangerar olika aktiviteter under devisen "fritid för alla" och de har även syskongrupper. Wilmer har varit med på deras seglarläger och vi har träffat Göran när han varit på RBU träffar och spelat för barnen. Så när en vän berättade om Passalenkören så frågade jag om W fick prova. Han är yngst i sin grupp, och blygast.
Icke ett ljud kommer över hans läppar och han försöker teckentolka sångerna som kören sjunger ... ändå vill han gärna åka dit.
lördag 4 april 2015
Om att läsa recept och baka påsktårta
Vi bakade chokladcheesecake, en glutenfri variant som brukar se olika ut varje gång men oftast smakar bra:) När jag tog fram receptet sa W att texten var för liten, och jag fick springa iväg och skriva ut den i font 28 istället. Under tiden sysselsatte han sig med att forma kycklingar och maskar av mandelmassa. Med större storlek på texten kunde han läsa och följa anvisningarna, åtminstone tills smeten var blandad, sedan ville han bara smaka ...
onsdag 25 mars 2015
Widgit Go, skrivstöd och pratAPParat
För ett tag sedan (på regionhabiliteringen) provade W ett par olika kommunikationsstödjande appar; Widgit Go från Hargdata och Grid Player.
För att han oftast uttrycker sig i enstaka ord eller korta meningar som inte är grammatiskt korrekta.
För att personer som inte känner honom, och inte kan teckenspråk, inte förstår vad han vill säga.
Syftet är inte i första hand att han ska använda appen istället för tal/tecken utan som ett stöd tills han lärt sig hur man uttrycker sig.
Till exempel fick han spela "Finns i sjön". Alla deltagare fick fem spelkort var. Om man vill kan man göra egna spelkortspar med tydliga motiv som intresserar barnet. Bilder på korten hade lagts in i appen och när man tryckte på en bild sa en röst vad bilden föreställde. Det fanns även knappar med texten "Har du kortet ...", "Ja, jag har ...." samt "Nej, finns i sjön."
Jag tänker att man även skulle kunna lägga in meningar/ord för att diskutera regler innan spelet.
Sen började vi spela och tryckte på meningen samt önskat kort. W kunde inte reglerna, och knappt jag heller, för vi inte spelar kort särskilt ofta, pga
fredag 20 mars 2015
Rocka sockorna - stötta det annorlunda
Den 21 mars är det Internationella Downs syndrom-dagen. Men redan idag
bär vi udda strumpor för att uppmärksamma dagen och för att vi gillar
olika och tycker att mångfald berikar.
torsdag 12 mars 2015
Tydliga scheman, stora och små
Eftersom W har synnedsättning provade Regionhabiliteringen att sätta upp schema för dagen med stora, tydliga bilder. Varje morgon gick de igenom vad som skulle hända med Wilmer och var också noga med att peka på klockslagen. Även om W delvis kan avläsa en klocka (tjugo i, fem över halv mm är fortfarande svårt) är det inte detsamma som att ha tidsuppfattning, så det vill vi öva på.
Med hjälp av ett tydligt schema och genomgång gick dagen väldigt lätt och smidigt. W visste vad som förväntades av honom och jobbade på utan protester. Under arbetspassen provade man olika saker för tydliggörande: bildstöd med bra kontrast, program/appar som t ex grid player och widgit go, tsp, pratkartor.
Man kan konstatera att när materialet var intressant, visuellt tilltalande och med tydliga instruktioner - ju mer motiverad blev Wilmer. Det låter självklart, men i skolvärlden finns det gott om trista, otydliga arbetsböcker med plottriga bilder, där man kan undra vad syftet med uppgiften egentligen är.
FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b: Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
Med hjälp av ett tydligt schema och genomgång gick dagen väldigt lätt och smidigt. W visste vad som förväntades av honom och jobbade på utan protester. Under arbetspassen provade man olika saker för tydliggörande: bildstöd med bra kontrast, program/appar som t ex grid player och widgit go, tsp, pratkartor.
Man kan konstatera att när materialet var intressant, visuellt tilltalande och med tydliga instruktioner - ju mer motiverad blev Wilmer. Det låter självklart, men i skolvärlden finns det gott om trista, otydliga arbetsböcker med plottriga bilder, där man kan undra vad syftet med uppgiften egentligen är.
FN-konventionen för personer med funktionshinder 21 b: Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
B) godta och
underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift,
förstorande och alternativ kommunikation
som personer med funktionsnedsättning själva valt
måndag 9 mars 2015
Dart Göteborg - möte inför kommunikationsträning
När jag förra året bad om remiss till regionhabiliteringen passade jag också på att begära remiss till Dart för analys och utprovning av hjälpmedel. För bästa resultat föreslogs ett samarbete och ett par veckor före inskrivning på regionhabiliteringen blev vi kallade till ett förberedande möte på Dart.
Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
Vi gick igenom Resurs, Problem, Problemförklaring, Mål, Metod, dvs listade styrkor och svagheter samt ringade in aktuella frågeställningar och vad man skulle satsa på under träningsperioden.
onsdag 4 mars 2015
Intensivkommunikationsträning på Regionhabiliteringen
I två veckor har Wilmer varit på Regionhabiliteringen för att intensivträna kommunikation. Jag tror att det snart har gått ett år sedan jag bad att få remiss från habiliteringen där vi bodde förut. Det var i vanlig ordning en annan förälder som tipsade om möjligheten. Eftersom sonen hade svårt att göra sig förstådd i en icke-tecknande skolmiljö, och helst uttryckte sig i ett- eller tvåordssatser samt hade otydligt tal kände jag att det var värt att prova. Särskilt som logopeden inte jobbade med språkträning, och den pensionsmässiga talpedagogen på förra skolan oftast var sjukskriven .
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.
Man kan bo på regionhabiliteringen under tiden man är inskriven där, fast vi valde att åka hem på eftermiddagarna.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)